Start > Körkortsforum > Kuggad uppkörning

Kuggad uppkörning

Gäst 2021-04-19 18:57 ! Citera #
Tjena
Jag kuggade min första uppkörning här om dagen, men en sak som jag lade märke på som jag inte riiiktigt förstått i efterhand är att inspektören kuggade mig på att jag kört i för höga växlar inför rondeller. Jag kommer ihåg att jag körde som normalt eftersom jag inte var så särskilt nervös.

Alltså: jag kör i ex. 70 på 6ans växel och ser en rondell/korsning framåt. Jag lättar på gasen i god tid och börjar bromsa och växlar ner till 4an, sedan till 3an och om jag ser att det är tomt i rondellen så rullar jag ut på 3ans växel i lämplig hastighet och gasar ut när jag är utanför rondellen.

Är detta fel?? Hans förklaring var att jag körde i för hög växel in till situationer och att jag ”märker det sent” men att jag fortfarande lägger i lämplig växel tillslut.
Han sa att det blir för tungt för motorn att köra på en högre växel om man kör lite långsammare = dåligt för miljön = kuggad på miljövänlig körning. Blev också kuggad på manövrering pga ”för hög växel” :(

Hur ska man egentligen göra?? Vet ju inte vad som är rätt... Min trafiklärare har aldrig påpekat något om växlingen i min körning.

Mvh
Anonym 2021-04-21 13:45 ! Citera #
Konstigt....
Gäst 2021-04-21 14:29 ! Citera #
Svårt att veta då jag inte vet hur låga rpm du låg på, en motor mår ju inte bra av att ge gas/ha för mycket motstånd på för låga rpm. Att han påstår att du ”märker det försent” så kan det ju vara att han menar att du borde motorbromsa på lägre växlar. Och att han tyckte att du hitta rätt växel till slut borde ju betyda att du inte körde på för hög växel. Han borde förklarat tydligare iom att du uppenbarligen inte riktigt vet hur han menar att du ska köra, kanske svårt att få prata med honom nu i efterhand.
Peppsodent 2021-04-21 14:49 ! Citera #
Jag blev kuggad för samma anledning några år sen haha, allt det handlar om är hur du planerar inför rondellen han tyckte nog att du kom in för snabbt innan rondellen och därför inte hinner reagera lika snabbt på oförväntade situationer som kan dyka upp sista sekund, planera bättre innan svängar/rondeller/korsningar genom att sätta bilen i neutral rullandes in och sedan växla till passande växel utifrån situationen om det makes sense hahah, lycka till nästa uppkörning:)
Guest 2021-04-21 14:52 ! Citera #
Vilken växel som ska användas är ju olika för olika bilar såklart. Lämplig växel i rondell i de bilarna jag har kört i brukar vara 2:an. Då kan man både köra ganska fort men även sakta utan att det känns ansträngt. Körskolelärare har rekomenderat att motorbromsta på 3:an men, precis som jag skrev förut, beror det på vilken bil man har. Kanske hade du bara otur med vilken inspektör du fick på uppkörningen...
Gäst 2021-04-21 15:35 ! Citera #
Guest - ja men exakt, jag körde med 2an i rondeller hela tiden fram tills min utbildningskontroll med en helt annan trafiklärare än min ordinarie. Han sa att man skulle köra rondeller i 3an eftersom det är mycket bättre, så jag gjorde det på uppkörningen men det dög tydligen inte :lol: .

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor