Tjena
Jag kuggade min första uppkörning här om dagen, men en sak som jag lade märke på som jag inte riiiktigt förstått i efterhand är att inspektören kuggade mig på att jag kört i för höga växlar inför rondeller. Jag kommer ihåg att jag körde som normalt eftersom jag inte var så särskilt nervös.
Alltså: jag kör i ex. 70 på 6ans växel och ser en rondell/korsning framåt. Jag lättar på gasen i god tid och börjar bromsa och växlar ner till 4an, sedan till 3an och om jag ser att det är tomt i rondellen så rullar jag ut på 3ans växel i lämplig hastighet och gasar ut när jag är utanför rondellen.
Är detta fel?? Hans förklaring var att jag körde i för hög växel in till situationer och att jag ”märker det sent” men att jag fortfarande lägger i lämplig växel tillslut.
Han sa att det blir för tungt för motorn att köra på en högre växel om man kör lite långsammare = dåligt för miljön = kuggad på miljövänlig körning. Blev också kuggad på manövrering pga ”för hög växel”
Hur ska man egentligen göra?? Vet ju inte vad som är rätt... Min trafiklärare har aldrig påpekat något om växlingen i min körning.
Mvh