Start > Körkortsforum > Vad ska man tänka på när man k…

Vad ska man tänka på när man kör i en stad man aldrig varit i?

Adam 2021-04-19 12:12 ! Citera #
Hej allihopa hoppas ni kan hjälpa mig och ge viktiga tips samt råd :)
Gäst 2021-04-19 19:02 ! Citera #
Min kompis körde upp i en stad 6h härifrån efter att ha kuggat hemma, och klarade det galant i staden där hon aldrig varit. Hon berättade att man kände sig mer skärpt att leta efter trafikskyltar och tänka på högerregel mm.
Så mitt tips är att köra såsom du lärt dig! Var uppmärksam, men inte så uppmärksam så att du missar annat runt omkring dig. Inspektören kommer ge dig instruktioner i god tid och om du är färdigutbildad så ska du kunna köra vart som helst. Och glöm för guds skull inte döda vinkeln!

Lycka till med din uppkörning det fixar du :)
Björn He 2021-04-22 12:00 ! Citera #
Jag tycker det kan vara värt att tänka på att inte köra i orimligt hög hastighet. Även om högsta tillåtna hastigheten är 50 km/tim så bör man helst inte köra i 50 utan istället försöka hålla 30-40 km/tim, eftersom det oftast är relativt olämpligt att köra i 50 på många gator i tätbebyggt område. Fast nuförtiden har i och för sig många före detta 50-vägar fått hastighetsbegränsningen sänkt från 50 till 40 km/tim.

Sen tycker jag personligen att det är väldigt konstigt tänkt med vägar inom tätbebyggda områden, eftersom man bestämt att högsta tillåtna hastigheten där skall vara 50 trots att 50 km/tim oftast anses som olämpligt hög hastighet. Om det anses olämpligt att låta en bil åka i 50 km/tim så borde man väl sänka 50-gränsen till 30 eller åtminstone 40 km/tim.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov