Start > Körkortsforum > Vem ska köra först?

Vem ska köra först?

Linda 2021-04-18 20:40 ! Citera #
Halloj!

Håller på att övningsköra och vet ju att kommer man från en utfart så har man väjningsplikt. Men blir lite osäker när det gäller en plats i stan. Det finns en huvudled och jag kommer från en utfart och ska passera själva huvudleden men jag ska köra rakt fram. Framför mig finns också en väg men det är ingen utfart, utan det är en vanlig väg med väjningspliktsmärke. Om jag ska rakt fram men han framför mig ska svänga till vänster och alltså korsa min vägbana när jag kör rakt fram. Ska jag vänta på honom först eftersom jag kommer från en utfart, eller ska han ändå vänta på mig eftersom att han har väjningsplikt OCH han ska korsa mig för att jag ska rakt fram? Är riktigt förvirrad.
?? 2021-04-18 21:02 ! Citera #
Linda 2021-04-18
Halloj!

Håller på att övningsköra och vet ju att kommer man från en utfart så har man väjningsplikt. Men blir lite osäker när det gäller en plats i stan. Det finns en huvudled och jag kommer från en utfart och ska passera själva huvudleden men jag ska köra rakt fram. Framför mig finns också en väg men det är ingen utfart, utan det är en vanlig väg med väjningspliktsmärke. Om jag ska rakt fram men han framför mig ska svänga till vänster och alltså korsa min vägbana när jag kör rakt fram. Ska jag vänta på honom först eftersom jag kommer från en utfart, eller ska han ändå vänta på mig eftersom att han har väjningsplikt OCH han ska korsa mig för att jag ska rakt fram? Är riktigt förvirrad.
Nu skriver du lite oklart men om jag ska försöka samanfatta; du kör alltså ut från en utfart, och ska köra rakt fram. På tvären går då alltså en huvudled, som du måste korsa & väja för. Mötande framför står en bil som vill svänga vänster, och han har också väjningsplikt mot huvudleden som han vill köra ut på?

Isåfall får du köra före honom, utfartsregeln är ju i princip samma sak som väjningsplikt &eftersom mötande också har väjningsplikt så måste han väja för dig och huvudleden, då han också ska korsa ditt körfält. Du behöver bara väja för trafiken på huvudleden.
Linda 2021-04-18 21:16 ! Citera #
Ja precis, det är den här korsningen. Jag kom ifrån parkeringsplatsen och skulle rakt fram. Jag trodde att jag skulle få köra så jag körde. Men en kompis som satt med i bilen (som själv inte har körkort) trodde att han som skulle vänster rakt framför mig skulle få köra först, eftersom jag kom från en utfart och ska ha ”väjningsplikt för alla”. :)
Linda 2021-04-18 21:16 ! Citera #
?? 2021-04-18
Nu skriver du lite oklart men om jag ska försöka samanfatta; du kör alltså ut från en utfart, och ska köra rakt fram. På tvären går då alltså en huvudled, som du måste korsa & väja för. Mötande framför står en bil som vill svänga vänster, och han har också väjningsplikt mot huvudleden som han vill köra ut på?

Isåfall får du köra före honom, utfartsregeln är ju i princip samma sak som väjningsplikt &eftersom mötande också har väjningsplikt så måste han väja för dig och huvudleden, då han också ska korsa ditt körfält. Du behöver bara väja för trafiken på huvudleden.
Ja precis, det är den här korsningen. Jag kom ifrån parkeringsplatsen och skulle rakt fram. Jag trodde att jag skulle få köra så jag körde. Men en kompis som satt med i bilen (som själv inte har körkort) trodde att han som skulle vänster rakt framför mig skulle få köra först, eftersom jag kom från en utfart och ska ha ”väjningsplikt för alla”. :)
Linda 2021-04-18 21:16 ! Citera #
?? 2021-04-18
Nu skriver du lite oklart men om jag ska försöka samanfatta; du kör alltså ut från en utfart, och ska köra rakt fram. På tvären går då alltså en huvudled, som du måste korsa & väja för. Mötande framför står en bil som vill svänga vänster, och han har också väjningsplikt mot huvudleden som han vill köra ut på?

Isåfall får du köra före honom, utfartsregeln är ju i princip samma sak som väjningsplikt &eftersom mötande också har väjningsplikt så måste han väja för dig och huvudleden, då han också ska korsa ditt körfält. Du behöver bara väja för trafiken på huvudleden.
https://www.google.com/maps/@56.0026917,12.7313875,3a,75y,194.25h,62.88t/data=!3m6!1e1!3m4!1sMfXZWnUTMSufZ0c7nUiEHw!2e0!7i16384!8i8192
?? 2021-04-18 21:26 ! Citera #
Linda 2021-04-18
Ja precis, det är den här korsningen. Jag kom ifrån parkeringsplatsen och skulle rakt fram. Jag trodde att jag skulle få köra så jag körde. Men en kompis som satt med i bilen (som själv inte har körkort) trodde att han som skulle vänster rakt framför mig skulle få köra först, eftersom jag kom från en utfart och ska ha ”väjningsplikt för alla”. :)
Jaha, okej men för det första; lyssna inte på folk som inte har körkort. Det är lätt att tycka saker när man inte har det (jag va en sån), oddsen är större att du faktiskt har rätt, vilket du hade.
Du behöver bara väja mot trafiken på huvudleden, men sen så är ju ömsesidig respekt viktigt också, skulle mötande köra ut trots att du har förtur så får ju du såklart vänta, man ska aldrig ta för givet att andra vet vad som gäller ;)
Linda 2021-04-18 21:29 ! Citera #
?? 2021-04-18
Jaha, okej men för det första; lyssna inte på folk som inte har körkort. Det är lätt att tycka saker när man inte har det (jag va en sån), oddsen är större att du faktiskt har rätt, vilket du hade.
Du behöver bara väja mot trafiken på huvudleden, men sen så är ju ömsesidig respekt viktigt också, skulle mötande köra ut trots att du har förtur så får ju du såklart vänta, man ska aldrig ta för givet att andra vet vad som gäller ;)
Tack för svar! Så är det ju men jag har en tendens att alltid bli så fruktansvärt osäker även om jag egentligen ”vet”, när någon annan säger något annat. Har också skitsvårt att se blinkers och se andra människor i andra bilar när solen ligger rätt på så svårt att ”checka” av ordentligt. :D :D :D

Nu vet jag i alla fall! <3
Björn He 2021-06-14 14:17 ! Citera #
Enligt den s.k. utfartsregeln har ju en fordonsförare väjningsplikt mot all trafik som redan färdas på körbanan vid utfart på en körbana från vissa särskilda platser som ej är en del av körbanan, bl.a. en tankstation eller annan fastighet, en väg som korsar en gång- eller cykelbana, en gågata/ett gångfartsområde och en parkeringsplats.

Såvitt jag vet så har du väjningsplikt om du nu är på väg ut från parkeringsområdet på gatufotot, både mot fordon som kommer högerifrån och vänsterifrån eftersom vägen du är på väg ut på är en huvudled OCH mot fordon som kommer i mötande färdriktning, alltså från den korsande vägen mittemot parkeringsutfarten, även om mötande fordon svänger åt vänster, eftersom den mötande trafiken redan färdas på körbanan medan du som lämnar parkeringen däremot är på väg ut på körbanan från en utfart.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest