Start > Körkortsforum > Högersväng in på grusväg

Högersväng in på grusväg

Tuvis 2021-04-08 18:26 ! Citera #
Hej! Har en fundering. Om man kör på (i mitt fall) en 80-väg och ska svänga in på en ”lika stor” väg så kan jag enkelt motorbromsa ner till 2an, svänga och gasa iväg. Men när jag åker på samma 80-väg och ska in på en liten grusväg (högersväng) blir 2ans växel för hög fart. Därför frikopplar jag i svängen samtidigt som jag bromsar för att sedan släppa på kopplingen efter halva svängen och gasa. Misstänker att detta inte är korrekt, men utan att använda 1an verkar det omöjligt att hinna svänga!!

Så, hur tusan är rätt sätt att göra??? Misstänker dock samtidigt att om jag skulle göra liknande sväng på uppkörningen att just den svängen inte borde spela så stor roll om jag motorbromsar på resten av tillfällena?
Gäst 2021-04-08 20:35 ! Citera #
Jag tycker det låter korrekt. Att gå ner på ettan blir ju ofta väldigt ryckigt dessutom. Om du har 2:an i så länge som möjligt för att frikoppla precis innan svängen och sedan släppa upp i svängen är det ändå ecodriving.
inspektörn 2021-04-16 06:05 ! Citera #
Ge fasen i kopplingen!
Har du 2:an i och kopplingen uppe, bromsa och sväng!!!
Finns ingen anledning att trycka ner kopplingen du bara riskerar motorstopp när du lyfter upp kopplingen igen!
Får du inte motorstopp så får du en motorbromsning i det läget du vill ha en acceleration!
Björn He 2021-06-09 21:07 ! Citera #
När man har växel nummer 2 ilagd så brukar väl bilen alltid hålla konstant ”(snabbare) kryphastighet” runt 20 km/tim, och det är väl den hastighet man skall köra i vid sväng.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov