Start > Körkortsforum > Har redan körkort - vill övnin…

Har redan körkort - vill övningsköra med Trafikskolan. Vem bär på ansvaret om något händer?

Gäst 2021-04-04 16:31 ! Citera #
Det är som så att jag har redan B-körkort men inte kört på länge och jag vill övningsköra med trafikskolan.

Jag har 2 frågor:

1) Kommer de att ha den är ”övningskör-lappen” där bak eller ej?

2) Vem bär ansvaret om något händer? Trafikläraren eller jag?

Hur funkar det när eleven redan har B-körkort och man övningskör med fordonet ens körkort avser?

Går det att på något sätt få över ansvar på själva trafikläraren precis som under den där tiden när man inte hade körkort?

Någon som vet hur reglerna fungerar?
Björn He 2021-04-04 17:58 ! Citera #
Om du planerar att övningsköra med körkort så är det säkert som på en uppkörning eller en ”riktig” körning, att det är du själv som styr fordonet och ansvarar för din körning. Fast om det är övningskörning så kommer du säkert få hjälp av körtränaren om du råkar behöva hjälp.

Men jag tycker personligen att man skall ha alla kunskaper som behövs om trafik och bilkörning redan när man får körkort efter godkänt körkortsprov, eftersom det är obligatoriskt att ha kunskap om hur man skall tillämpa trafikregler, manövrera fordonet etc..
Gäst 2021-04-04 19:54 ! Citera #
Björn He 2021-04-04
Om du planerar att övningsköra med körkort så är det säkert som på en uppkörning eller en ”riktig” körning, att det är du själv som styr fordonet och ansvarar för din körning. Fast om det är övningskörning så kommer du säkert få hjälp av körtränaren om du råkar behöva hjälp.

Men jag tycker personligen att man skall ha alla kunskaper som behövs om trafik och bilkörning redan när man får körkort efter godkänt körkortsprov, eftersom det är obligatoriskt att ha kunskap om hur man skall tillämpa trafikregler, manövrera fordonet etc..
Kunskap finns alltid där.

Det är rostiga praktiska erfarenhet som kan drabbas om man inte kört på länge. Och detta drabbar alla.
Totte 2021-04-04 21:13 ! Citera #
Björn, jag förstår vad du menar med att man inte ska känna sig osäker på vägarna om man har körkort. Dock tycker jag att det är det bästa alternativet, att färska upp minnet lite och få in rutinen igen med hjälp av trafikskola. Hellre att man tar hjälp att att skita i och köra ändå (många som gör så).. Sen skulle jag dock tro att det är du som står för de ”fel/skador” som kan uppstå.
Gäst 2021-04-06 08:28 ! Citera #
Du är ansvarig, eftersom du har körkort. Skylten kan sitta om du/skolan vill, men den har ingen juridisk betydelse.

Jag föreslår att du kör i en diesel Golf. De är underbara bilar!
Gäst 2021-04-06 18:21 ! Citera #
Gäst 2021-04-06
Du är ansvarig, eftersom du har körkort. Skylten kan sitta om du/skolan vill, men den har ingen juridisk betydelse.

Jag föreslår att du kör i en diesel Golf. De är underbara bilar!
Hur funkar det då om jag har endast har ”automat-körkort” aka vilkor 78 och vill övningsköra med manuell bil hos trafikskola.

Ligger ansvaret fortfarande på mig då eller blir regelverket olikt nu i och med att jag inte har behörighet för manuell?
Darina 2021-04-07 11:41 ! Citera #
Gäst 2021-04-06
Hur funkar det då om jag har endast har ”automat-körkort” aka vilkor 78 och vill övningsköra med manuell bil hos trafikskola.

Ligger ansvaret fortfarande på mig då eller blir regelverket olikt nu i och med att jag inte har behörighet för manuell?
Då gäller ditt körkort inte längre för den bilen du kör (alltså du ”har inte körkort” för en manuell bil). Ifall du kör sådan bil själv, ska det betraktas som olovlig körning. Det går dock bra att köra med skolan och de ska bära ansvar, du ska även behöva göra om uppkörningen. Ifall du vill övningsköra privat, rekommenderar att dubbelkolla med Trafikverket om du behöver gå på handledareutbildning.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor