Start > Körkortsforum > Cyklister på LV - hur gör jag?

Cyklister på LV - hur gör jag?

Darina 2021-04-03 20:58 ! Citera #
Hej!

Jag har just tagit körkort och tränar på att köra lite runtomkring. Nu är vi på Gotland och jag fick köra massor på landsväg som känns lugnt eftersom det är knappt några bilar på vägar under påsken. Det ska dock bli kaos i sommar med massor cyklister och bilister på rätt smala vägar UTAN någon vägren alls.

Fråga: hur passerar jag cyklister bäst om det är 90km/timme på LV, mötande trafik och ingen vägren för cyklister? Det är ungefär så hur det ser ut mellan Visby och Fårö och jag kommer att köra (även cykla) där ofta. Ska jag bromsa till 15 km/timme och ligga bakom cyklisten tills det inte finns mötande trafik och jag passerar på vänstra sidan?... men då måste jag köra 15km/timme på 90 väg ganska länge.

Jag är cyklist själv och cyklade med min racer där, vet att det är väldigt skrämmande när en bil kör om mig med mötande bredvid (alltså den som kör om ligger väldigt nära mig, lufttryck etc som gör hela grejen väldigt obehaglig).

Nu är jag bilist och undrar hur man löser det bäst för både cyklister och bilister.

Tack!
Gäst 2021-04-03 23:17 ! Citera #
Tänk efter.


säkerhet.

är det cyklister o skit tight o mötande trafik.

det fattar ju vem som helst att då får du maska efter cyklisten.

sen när lämpligt köra om dem med säkerhets vingel avstånd......

cyklister brukar ju vid tillfällw med hjälpa till att hålla vid sidan när rätt tillfälle ges utrymme.


sunt förnuft.

ingen vill ju krocka eller skada/skadas i trafiken.
bara tat lungt o ingen stress...
Darina 2021-04-04 09:41 ! Citera #
Gäst 2021-04-03
Tänk efter.


säkerhet.

är det cyklister o skit tight o mötande trafik.

det fattar ju vem som helst att då får du maska efter cyklisten.

sen när lämpligt köra om dem med säkerhets vingel avstånd......

cyklister brukar ju vid tillfällw med hjälpa till att hålla vid sidan när rätt tillfälle ges utrymme.


sunt förnuft.

ingen vill ju krocka eller skada/skadas i trafiken.
bara tat lungt o ingen stress...
Tack!

Inte att jag förväntade något annat svar, jag kan ju svaret själv. Det var bara så många som körde om min cykel när en mötande bil var bredvid (med riktigt små marginaler för alla 3) så jag tänkte om det är något man ska lära sig och tillämpa , men det är klart att det är dumt och farligt

Tack för bekräftelsen

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 06:09
94
I dag 05:55
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo