Start > Körkortsforum > Köra upp med trafikverkets bil

Köra upp med trafikverkets bil

Ella 2021-04-03 19:23 ! Citera #
Hejhej allihopa! Jag har uppkörning snart och känner mig ganska lugn, men grejen är att jag kör upp som privatist. Jag går på körskola och har tagit 10 lekrioner, men jag tänker att jag testar att köra upp själv då jag känner mig redo. Nu är min enda fundering hur det känns med bilarna. Jag har kört privat i en Skoda Fabia 2012 modell, och en ganska ny mercedes (vet inte årsmodell), kommer det vara tufft för mig att köra upp i en av Trafikverket bilar? Jag kör upp på Hisingen i Gbg och deras uppkörningsbilar är Volvo v60. Det jag vet om Volvo v60 är att dom e väldigt stora, vilket gör mig nervös eftersom jag endast kört i mindre bilar hahah.
Vad tror ni? Har nån kört upp på hisingen? Och är v60 en lättkörd bil?
Björn He 2021-04-04 17:34 ! Citera #
Jag blev kuggad när jag körde upp första gången av tre, som var i Västerås. Han uppkörningsinspektören hävdade bl.a. att jag ”var uppe i 50 km/tim på 30-sträckan på Södra Ringvägen”, alltså den där gatan som går genom Västerås centrum, för det var precis där jag körde upp. Jag vill minnas att jag åkte ungefär 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten, men det måste väl ha hänt att bilen ökade farten när jag inte gasade, och då kom jag tydligen upp i 50 på 30-sträckan av misstag. Olyckligtvis hade inte jag fått lära mig att bilar som går på diesel kan öka farten utan att gasa, det är väl inte alltid hur lätt som helst att få lära sig sånt.

Den där bilen jag hyrde av Trafikverket var en dieseldriven Volkswagen Golf, och de flesta diesel-Golfar är ju tydligen riktiga djävla skitbilar! Framförallt Golf är såvitt jag fått veta dieseldrivna bilar som brukar ha förmåga att ”gasa av sig själva”, och att Golfar är riktiga skitbilar är tydligen orsaken till det.
Gäst 2021-04-06 09:34 ! Citera #
Jag körde upp i hisingen och fick en stor Golf första gången och v60 den andra gången så var beredd på att det kan vara olika modeller. Kolla på hemsidan vad för modeller som är aktuella där
Ella 2021-04-07 00:01 ! Citera #
Björn He 2021-04-04
Jag blev kuggad när jag körde upp första gången av tre, som var i Västerås. Han uppkörningsinspektören hävdade bl.a. att jag ”var uppe i 50 km/tim på 30-sträckan på Södra Ringvägen”, alltså den där gatan som går genom Västerås centrum, för det var precis där jag körde upp. Jag vill minnas att jag åkte ungefär 30 km/tim då jag närmade mig 30-skylten, men det måste väl ha hänt att bilen ökade farten när jag inte gasade, och då kom jag tydligen upp i 50 på 30-sträckan av misstag. Olyckligtvis hade inte jag fått lära mig att bilar som går på diesel kan öka farten utan att gasa, det är väl inte alltid hur lätt som helst att få lära sig sånt.

Den där bilen jag hyrde av Trafikverket var en dieseldriven Volkswagen Golf, och de flesta diesel-Golfar är ju tydligen riktiga djävla skitbilar! Framförallt Golf är såvitt jag fått veta dieseldrivna bilar som brukar ha förmåga att ”gasa av sig själva”, och att Golfar är riktiga skitbilar är tydligen orsaken till det.
Oj, hade inte heller nån aning om det, vad skumt. Men nu vet jag! Hyrde du trafikverkets bildar alla tre uppkörningar?
Ella 2021-04-07 00:06 ! Citera #
Gäst 2021-04-06
Jag körde upp i hisingen och fick en stor Golf första gången och v60 den andra gången så var beredd på att det kan vara olika modeller. Kolla på hemsidan vad för modeller som är aktuella där
Har checkat vilka olika modeller dom har och det är då Volvo v60, volkswagen golf, och Skoda octavia samt Skoda karoq. Antar att alla dessa bilar är ganska stora? Speciellt jämfört med de jag kört i. Jag känner spontant att det är parkeringen som kan krångla om man har så stor bil, hur gick det för dig?
Gäst 2021-04-07 10:25 ! Citera #
Ella 2021-04-07
Har checkat vilka olika modeller dom har och det är då Volvo v60, volkswagen golf, och Skoda octavia samt Skoda karoq. Antar att alla dessa bilar är ganska stora? Speciellt jämfört med de jag kört i. Jag känner spontant att det är parkeringen som kan krångla om man har så stor bil, hur gick det för dig?
Jag övningskörde både med stora och små bilar, bara Volvos dock så det gick skit när jag körde vw bilen. Är det inte en liten parkering är det inte så jobbigt med en stor bil.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor