Start > Körkortsforum > Gågata

Gågata

Ali 2021-04-03 18:36 ! Citera #
Hej!
Kan man köra in i en gågata?
Jag är lite osäkert, eftersom vissa säger ja, och vissa säger nej.
Gäst 2021-04-03 19:31 ! Citera #
Du får korsa en gågata i gångfart, 7km/h, och du får köra där om du har ärenden där typ varuleveranser, transporter av gods,
transporter av gäster till eller från hotell,
transporter av sjuka eller rörelsehindrade personer till eller från adress vid gågatan. Sedan får du ju inte parkera och du har väjningsplikt mot alla gående.
Björn He 2023-08-28 23:13 ! Citera #
Jag undrar om körkortsprov görs i Vadstena i västra Östergötland. Om körkortselever skulle köra upp där så skulle de kanske riskera att lätt bli kuggade, för att köra för fort på gågata eller i gångfartsområde.

De som bor eller annars varit på semesterresa i Vadstena har säkert noterat något skumt med T-korsningen Södra vägen-Margaretavägen/Hovsgatan. Vad jag sett på gatufoton så byggdes T-korsningen om omkring årsskiftet 2018/2019 till en upphöjd stenlagd gata, med nya vägmärken som anger att huvudleden tillfälligt upphör före korsningen med Hovsgatan (=högerregeln i korsningen) och att den nya stenlagda korsningen är ett gångfartsområde. Det är väldigt skumt tycker jag.
Alltså, enligt Trafikförordningen får ett fordon inte köras fortare än gångfart (=högst 5-7 km/tim) inom gångfartsområde, men så gott som alla brukar köra cirka 20-30 km/tim i denna nämnda gångfartskorsning, vilket ju är för fort för att vara gångfart.
Eftersom de flesta kör omkring 30 km/tim i gångfartsområdet (kanske för att det känns ”orimligt sakta” att köra endast 7 km/tim) så kan det lätt förvirra hjärnan hos en körkortselev och bidra till tendens att själv köra 20-30 km/tim, trots att det inte är tillåtet enligt lag, och skulle man göra det på uppkörningen så skulle man mest sannolikt bli kuggad.

Jag undrar verkligen hur det är tänkt med skyltningen att T-korsningen i Vadstena är gångfartsområde, det vore väl rimligare att hellre skylta korsningen som en så kallad lågfartsväg med rekommenderad hastighet högst 20 km/tim, alternativt bara skylta tillåten hastighet högst 30 km/tim vid korsningen. Det är ändå ingen som brukar köra i gångfart, trots att det är förbjudet enligt lag att köra fortare än gångfart i gångfartsområde, då kan väl jag lika gärna köra fortare än 30 på en 30-väg; i Sverige kan man i regel ändå få behålla körkortet trots körning fortare än 30 på 30-väg, sålänge man kör i under 50.
Gäst 2023-08-31 14:15 ! Citera #
Är tydligt skyltat om det inte är meningen att det ska köras på gågatan eftersom det finns vissa ställen där gågatan korsar en bilväg. Läs på om skyltar och var uppmärksam på skyltar du stöter på så löser det sig.

Som nämnt är det 7 km/h som gäller om inget förbud finns och gående har högsta prioritet och du har minst prioritet (detta gäller faktiskt cyklister också eftersom cykeln är ett fordon precis som din bil i lagens mening, men i verkligheten precis som vid övergångsställen så tror cyklister att dom är bäst i världen och får göra vad dom vill).
Gäst 2023-08-31 14:16 ! Citera #
Gäst 2023-08-31
Är tydligt skyltat om det inte är meningen att det ska köras på gågatan eftersom det finns vissa ställen där gågatan korsar en bilväg. Läs på om skyltar och var uppmärksam på skyltar du stöter på så löser det sig.

Som nämnt är det 7 km/h som gäller om inget förbud finns och gående har högsta prioritet och du har minst prioritet (detta gäller faktiskt cyklister också eftersom cykeln är ett fordon precis som din bil i lagens mening, men i verkligheten precis som vid övergångsställen så tror cyklister att dom är bäst i världen och får göra vad dom vill).
Korrektion: Om du har tillstånd trots förbud är det fortfarande 7km/h som gäller, du får aldrig överskrida detta.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov