Start > Körkortsforum > Körlektion

Körlektion

Gäst 2010-06-02 06:23 ! Citera #
Vad fick ni göra på er första körlektion? Motorväg, backa runt hörn, berätta? :)
Gäst 2010-06-06 22:48 ! Citera #
Första lektionen fick jag börja köra i villaområden.
Efter cirka 200 meter från körskolan la jag i 4:an istället för 2:an, vilket resulterade i att motorn dog och att bilar bakom blev irriterade.
3 Gubbstopp.
2 ingrepp från körskoleläraren.

Andra lektioen gick mycket bättre.

Som sagt var körskolans bil anorlunda (Skoda Octavia 2005 Diesel)
Då jag var van att köra våran (Volvo v70 2006 Bensin).
lydiajoh 2010-06-13 19:46 ! Citera #
Jag fick krypköra, backa runt gathörn, starta i backa samt lite stadskörning. Lycka till! :)
Lisak 2010-06-17 15:15 ! Citera #
Jag fick krypköra, starta och stanna, köra runt i bostadsområde.
Gäst 2010-06-18 19:17 ! Citera #
Menar du första körlektionen någonsin eller första på körskola? Första gången jag någonsin körde bestod nämligen av att förstå hur kopplingen fungerade... det var många trevliga stunder på Willys-parkeringen där. ;) Men första lektionen på körskola fick jag köra i stan, min lärare kollade nog av hur mycket jag kunde så det blev mycket högerregel, placering och korsningar.
Andromedae 2010-06-28 22:36 ! Citera #
Min första körning någonsin gick ut på att jag försökte få bilen att starta och sedan kröp runt en parkeringsplats i fem minuter :D

Första körlektionen gick också väldigt lugnt till, backade lite, svängde lite och körde lite upp och ner för en backe. Jag var (och är) lätt osäker så därför har vi tagit ett steg i taget i princip, men förhoppningsvis så ska man klara av hela kortet innan vintern är kommen i alla fall!
Gäst 2010-07-31 21:15 ! Citera #
På min första körlektion åkte jag och min lärare ut till en parkeringsplats, där fick jag lära mig att växla upp, växla ner och ratta.
Gäst 2010-08-23 13:49 ! Citera #
Jag började köra privat så jag hade lärt mig ”grunderna” dvs. starta, stanna, växla, hitta dragläget etc innan jag skrev in mig på en trafikskola. Så på min första körlektion ville trafikläraren se vad jag kunde och då åkte vi till en parkeringsplats där jag visade honom allt jag hade lärt mig. Det gick väldigt bra så därför körde vi runt på mindre trafikerade områden och tränade på ned- och uppväxlingen :)
Gäst 2010-08-25 16:19 ! Citera #
Min första körlektion var riktigt läskig. Jag trodde nämligen att jag skulle få köra i en tom parkering eller något sånt men direkt så fick jag köra bland riktig trafik! Det var jätteläskigt, och ibland svårt att hålla sin placering och undvika att köra för nära trottoarkanten men allt som allt så blev det ju lyckat till slut trots allt. När lektionen var över vart jag jätteglad, eftersom jag hade varit rädd för att köra bland riktig trafik innan. Jag tänkte alltid ”hur ska jag kunna göra det”, dessutom visste jag inte ens hur man använde blinkers men detta fick jag lära mig av min trafiklärare innan vi började köra.
Gäst 2011-09-26 10:17 ! Citera #
Hade min första körlektion idag (35 min)

Fick testa på att köra i en mindre stad/stor by, lite landsväg, bostadsområde, start i backe, parkera mm.

Gick helt ok, motorstopp en gång när jag skulle starta i backe ( kan vara för att det kändes ovant med en ny bil samt att det är en bensinare då jag bara övningskört med diesel hemma ).. annars flöt de på antager jag, lite smått osäker och nervös de första 2 minuterna men de släppte :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest