Start > Körkortsforum > Kan någon förklara den här frå…

Kan någon förklara den här frågan för mig?

Gäst 2021-03-28 07:12 ! Citera #
Skulle någon kunna ” bildligt ” förklara den här frågan för mig? Jag kan bara inte visuellt se en tydlig och logisk bild av hur detta kan gå till. Har kvar mycket att lära mig. Uppskattas!

Du vill svänga vänster i en korsning där trafiken är tät. Kan du bli tvungen att avstå från att svänga?

Ja, om jag orsakar onödigt hinder för den bakomvarande trafiken.
”En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.” ???
Gäst 2021-03-28 07:14 ! Citera #
Hur utgör jag mindre fara för den bakomvarande trafiken om jag väljer att stå kvar istället för att svänga? Antingen är jag totalt hjärndöd eller så är den här frågan klurig att förstå.
Gäst 2021-03-28 10:28 ! Citera #
Www.Handledarutbildningstockholm.com/vanstersvang-den-farligaste-svangen/
Lena Handén 2021-03-28 17:52 ! Citera #
Gäst 2021-03-28
Hur utgör jag mindre fara för den bakomvarande trafiken om jag väljer att stå kvar istället för att svänga? Antingen är jag totalt hjärndöd eller så är den här frågan klurig att förstå.
Här menar de inte att du kan välja mellan att svänga eller stå kvar utan de menar att du kan välja mellan att svänga eller köra vidare rakt fram för att sedan vända någonstans och åka tillbaka för att då svänga åt höger in dit du skulle.

För som du säger så är du ju en lika stor fara om du står kvar, eller till och med en större fara.
T 2021-03-28 23:00 ! Citera #
Dom menar på att fara kan uppstå om det är tät trafik i högt tempo, speciellt om vänstersvängen inte har ett eget körfält då bakomvarande fordon kan köra in i dig/varandra bakifrån på grund av att du bromsar. Risken ökar om du får mötande trafik och blir stillastående. Därför kan det vara bättre att köra vidare och svänga av / vända på lämpligare plats.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo