Start > Körkortsforum > Frikoppla i en lång nedförsbac…

Frikoppla i en lång nedförsbacke. Lagligt?

Gäst 2021-03-26 13:34 ! Citera #
Min tankegång är att motorbromsningen gör att bilen håller sig igång, vilket den skulle kunna stanna om du frikopplar och rullar en lång sträcka och har du då musik på i bilen så kanske du inte märker det förrän du ska till och lägga i växeln och köra igen när nedförsbacken planar ut.

Vad säger lagen om att frikoppla i nedförsbackar? Jag hittar inget konkret om det på google.

Hur beter sig bilen om den stannar under en frikoppling i en en lång nedförsbacke? Vad fortsätter funka och vad kan eventuellt bli en katastrof pga det.

I mina ögon är motorbromsning på hög växel (beroende på vilken fart du ska rulla) helt korrekt.
Gäst 2021-03-26 13:43 ! Citera #
Förstår ingenting, sorry :?

Varför skulle det vara olagligt? Vad vill du uppnå eller undvika?
TopicStarter 2021-03-26 14:07 ! Citera #
Föra fram en bil utan att bilen är på tordes vara olagligt tycker man och isåfall borde frikoppling i en lång nedförsbacke undanbedes. Vill försöka få en bra förklaring varför man _inte_ ska frikoppla i en nedförsbacke utan att istället använda motorbroms (växel i).

Kan mycket väl vara så att detta inte alls pratas om på Trafikskolan. Jag har iaf inget minne av det utan försöker förstå vad som är rätt och fel. Om man nu undviker bränslefrågan som är uppenbar att motorbroms är bättre på moderna bilar.

Vad annars är anledningen att man inte ska frikoppla i en lång nedförsbacke? Och ja, jag undrar om det anses lagligt att frikoppla i en lång nedförsbacke. Med lång här skulle kunna vara 500-1000 meter, nedför ett berg tex.

Försöker finna svar på något som bara pratas om bränsleförbrukning men inte utifrån riskanalys vad som kan tänkas hända med att framföra ett fordon i en nedförsbacke frikopplat.

Borde väl tämligen finnas bra fakta på frågan-/orna tycker jag.
Gäst 2021-03-26 14:33 ! Citera #
Jag vill uppnå svar baserat på fakta och vill undvika spekulation.

Varför det borde vara olagligt är till följd av att bilen skulle kunna stanna och då framför du ett fordon som inte är igång vilket borde vara olagligt antar jag.

Jag antar för jag inte hittar svaren baserat på lagboken eller trafikreglerna.

Rimligtvis borde Trafikskolor veta detta men jag har själv aldrig hört talas om det. Min fader har dock läxat upp mig om varför man inte ska frikoppla någonsin men det kan jag ju dock inte ta som lag utan att regelboken säger så.

Så utifrån att inte veta fakta får jag göra min egen riskanalys vad som skulle kunna hända men det förutsätter ju att jag kan nånting om bilar och hur de beter sig när bilen helt plötsligt stängs av med nyckeln (om det nu finns nån nyckel) vriden till startläge. Dock betyder ju inte det att lagen säger så oavsett vad jag kommer fram till.

Någon tycker jag borde kunna ge bra information om detta (gärna med källor).

Nu kanske inte alla bor på ett berg precis som jag så därför kanske detta inte är aktuellt för större delen av bilister.
Pelle 2021-03-26 15:09 ! Citera #
Det är svårt att hitta en källa, eftersom det inte nämns i lagen och inte heller är en fråga som många fungerar på (skriver om alltså).

Det är inte direkt olagligt, men skulle indirekt kunna vara det. Alltså, det blir olagligt om en fara uppstår.

Pelle frikopplar och rullar glatt ner för backen och får i växeln utan hopp. Lagligt.

Calle frikopplar och rullar ner för backen. När han lägger i växeln hoppar bilen kraftigt och snurrar, vilket orsakar en olycka. Olagligt, eftersom aktiviteten frikopplingen ledde till en olycka. Trafikförordning 2 kap. 1 § anger:
”För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.” Detta kan tolkas som ”lek inte med grejer du/bilen inte kan hantera, tex frikoppling”.
Gäst 2021-03-29 11:27 ! Citera #
Frikopla i nerförsbacke.....bilen ökar i fart.

så se till ha växeln i.

växla ner istället o motor broms. det spar vränsle
GÄST 2021-04-01 11:48 ! Citera #
Gäst 2021-03-29
Frikopla i nerförsbacke.....bilen ökar i fart.

så se till ha växeln i.

växla ner istället o motor broms. det spar vränsle
Exakt, bra poäng..
Bilen drar mer bränsle om du frikopplar än vad den gör om du motorbromsar..
gäst 2021-04-02 10:15 ! Citera #
GÄST 2021-04-01
Exakt, bra poäng..
Bilen drar mer bränsle om du frikopplar än vad den gör om du motorbromsar..
Inte bara det utan säkerhets perspektiv.
för bilen rullar fritt och ökar i fart.

säkerhet går före miljö.

i detta fall så båda två...win win.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor