Start > Körkortsforum > Uppkörning, manuell växellåda

Uppkörning, manuell växellåda

Uppgiven 2021-03-24 22:21 ! Citera #
Hej!

Undrar om det finns någon här som har varit med om liknande erfarenheter som mig.
Hade 3 uppkörningar i Farsta och den senaste blev underkänt pga att jag kollade dolda vinkel för sent i cirkulationsplats med två körfält. Klart är en viktig sak, men bara den saken.
Har övningskört i snart 3 år privat med några pauser, kört med trafikskola under ca 2 år också. Senaste tiden har jag även hyrt en bil för att känna efter manovrering på nyare bilar. Har lagt massor med energi på att jaga lediga tider för körprov och fortfarande ett misslyckande...Jag känner att jag är helt slut mentalt. Tycker inte att jag överhuvudtaget kan få körkort.
Känns mest som det är fel på mig och att det inte finns värre exempel på körkortstagare...

Hur går man vidare efter allt sånt? Även teori behöver jag göra om snart...
Björn He 2021-03-24 23:52 ! Citera #
Om du ansågs titta i så kallade dolda vinkeln i otid så kan jag bara råda dig att vänja dig vid att titta dolda vinkeln i god tid. Vad gäller Farsta så verkar det vara en relativt svår ort att köra upp i. En före detta universitetskamrat, som klarade sin uppkörning på tredje försöket, har sagt att han blev kuggad på första försöket med anledning av ”enbart” ett enda (relativt lindrigt) misstag:

^När han körde på en trefältig motorvägssträcka, 110-sträckan på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen tror jag (där hastighetsbegränsningen dock numera är sänkt till 100 km/tim), då körde han om en ”mittfältssnigel”, som körde i relativt mycket lägre hastighet än 110 km/tim i mittersta körfältet, i det högra körfältet - och blev kuggad enbart med anledning av det där (relativt lindriga) misstaget. Inspektören talade om att han ej kan bli godkänd för att han ej följt regler (trots att man måste följa regler i trafiken), att köra om på sidan närmast vägkanten som han gjorde är ju enligt lag inte tillåtet (på en väg med högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim), och om han mot förmodan ville köra om den där ”snigeln” i mittersta körfältet så skulle han i god tid sänka sin hastighet och flytta sig ut till det vänstra körfältet för att köra om där - istället för att köra om i det högra körfältet (som ju hade varit tillåtet om högsta tillåtna hastigheten varit max 70 km/tim men nu var ju den 110 km/tim och alltså högre än 70).
Darina 2021-04-02 10:24 ! Citera #
Björn He 2021-03-24
Om du ansågs titta i så kallade dolda vinkeln i otid så kan jag bara råda dig att vänja dig vid att titta dolda vinkeln i god tid. Vad gäller Farsta så verkar det vara en relativt svår ort att köra upp i. En före detta universitetskamrat, som klarade sin uppkörning på tredje försöket, har sagt att han blev kuggad på första försöket med anledning av ”enbart” ett enda (relativt lindrigt) misstag:

^När han körde på en trefältig motorvägssträcka, 110-sträckan på Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen tror jag (där hastighetsbegränsningen dock numera är sänkt till 100 km/tim), då körde han om en ”mittfältssnigel”, som körde i relativt mycket lägre hastighet än 110 km/tim i mittersta körfältet, i det högra körfältet - och blev kuggad enbart med anledning av det där (relativt lindriga) misstaget. Inspektören talade om att han ej kan bli godkänd för att han ej följt regler (trots att man måste följa regler i trafiken), att köra om på sidan närmast vägkanten som han gjorde är ju enligt lag inte tillåtet (på en väg med högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim), och om han mot förmodan ville köra om den där ”snigeln” i mittersta körfältet så skulle han i god tid sänka sin hastighet och flytta sig ut till det vänstra körfältet för att köra om där - istället för att köra om i det högra körfältet (som ju hade varit tillåtet om högsta tillåtna hastigheten varit max 70 km/tim men nu var ju den 110 km/tim och alltså högre än 70).
Jag tror att köra om på vänstra sidan av vägen med hastigheten över 70 km/timme på är en av grundreglerna i trafiken, och förarprövare är hårda med det (precis som att stanna vid stopplikt, stanna när det lyser rött, väja för gående vid övergångsstället). Alltså de måste markera att moment ”motorväg” är godkänd och den är typ inte godkänd eftersom huvudregeln följdes inte. Min lärare från trafikskolan var väldigt noggrann med att kontrollera att jag är medveten och följer den (klarade Farsta från första försöket)
Ge inte upp! 2021-04-02 12:03 ! Citera #
Ge inte upp och sluta inte försöka är vad du ska göra :D
Det sämsta du kan göra är att lägga allt åt sidan, smid järnet medans det är varmt!
Du är jätte nära, handlar om små justeringar i din körning bara :D

Fixade själv min uppkörning på 7:e försöket och innan dom 2 sista körningarna fick jag ett nytt jobb som krävde körkort vilket var oerhört stressande då det handla om att lösa det inom några månader eller så skulle jag behöva se mig om efter nytt.. mycket hjärnspöken som sa att man aldrig kommer klara det.
Men gav inte upp och till slut gick det.
Att det tog 7 körningar ? So what.. har körkort nu och ingen bryr sig hur många gånger jag kört upp(förutom dom på kortkortonline.se ;) där alla tar på 1-2 annars suger man)

Kom ihåg att jag blev mer arg än glad till en början när jag väl fick godkänt körprov då jag gjorde samma misstag på den körningen innan godkänt..
Körde Farsta och fick vägen mot Haninge båda två gångerna.
Felet/felen jag gjorde båda körningarna var att jag körde för fort vid Vega /40 vägen som går baksidan mot bauhaus och låg i 43-44 fram tills busshållplatsen Söderhagsvägen.
Glömde blinka ur rondellen vid Haninge mittemot Sats där man sen ska byta till vänster körfält för att komma rakt fram mot C.
Samt ett misslyckat försök till omkörning som fick mig att ligga kvar i mittenfältet på 73:an lite för länge.
Det blev aldrig trafikfarligt men då jag lyckats göra samma fel som jag gjorde körningen innan som fick mig underkänd var jag så sjukt säker på att jag ännu en gång skulle få samma besked.
Fan är oddsen tänkte jag för mig själv när vi parkerade vid TV .. men till min förvåning sa hon ”Det här var inga konstigheter.. lite för fort där vid Vega och omkörningen var väl inte den bästa men jag ser ingen anledning till underkänna då jag märker att du kan köra bil. Du är godkänd!”
Så till alla där ute som säger att bedömningen är samma för alla, my ass it is..
körde med Emma sista gången.

Jag önskar dig stort lycka till i alla fall och att du hamnar med en inspektör som verkligen ser helheten på din körning :)
Björn He 2021-04-04 14:56 ! Citera #
Darina 2021-04-02
Jag tror att köra om på vänstra sidan av vägen med hastigheten över 70 km/timme på är en av grundreglerna i trafiken, och förarprövare är hårda med det (precis som att stanna vid stopplikt, stanna när det lyser rött, väja för gående vid övergångsstället). Alltså de måste markera att moment ”motorväg” är godkänd och den är typ inte godkänd eftersom huvudregeln följdes inte. Min lärare från trafikskolan var väldigt noggrann med att kontrollera att jag är medveten och följer den (klarade Farsta från första försöket)
Nån snubbe skrev till mig på Facebook att skälet, att inte omkörning på sidan närmast egen vägkant är tillåten, är att den så kallade dolda vinkeln är mycket större på sidan närmast vägkanten än på sidan mot mötande trafik, och ett fordon som kör om närmast vägkanten anses därför utgöra en trafiksäkerhetsrisk, framförallt om hastigheten är högre än 70 km/tim. Det kan väl vara därför man bestämt att det är tillåtet i vissa undantagsfall, och ett undantag är på vägar med flera körfält utan mötande trafik och med en högsta tillåtna hastighet upp till 70 km/tim. Ett annat undantag är ju när körfälten leder till olika destinationer enligt körfältsvägvisare.

I Tyskland är det såvitt jag fått veta JÄTTESTRÄNGT FÖRBJUDET att köra om på sidan närmast vägkanten.

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I dag 00:40
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo