Start > Körkortsforum > Tider!!!

Tider!!!

Gäst 2021-03-24 14:14 ! Citera #
Är det fler som har svårt att få ny tid för uppkörning ( efter att ha kuggat 1 gång) ?? Jag körde för 1 vecka sedan ( privat ) men har ingen ny tid förrän i maj. Det är väl genom hemsidan man ska boka? Varför är det så ont om tider? känner en som kuggade 2 gånger och 3e försöket gjorde hon på samma vecka, det här var iof 2019.
Gumbold 2021-03-24 14:34 ! Citera #
Det är pga att Trafikverkets system är en katastrof. Varenda person från Sveriges minsta hörn och stad eller till och med by kan med hjälp av inloggningssystemet boka en tid i Malmö från Kiruna eller från Göteborg till Stockholm ( Folk är desperata ). Det här är ett motverkande och kontraproduktivt beteende att låta utomstående från andra städer totalboka olika städers uppkörningar. Allt hade varit enklare om man endast skulle ha rätt att boka i den stad som man är bokförd i. Där har du svaret. Trafikverkets bokningssystem = Ett praktexempel och misslyckande.
A 2021-03-24 14:37 ! Citera #
Folk som inte ens bor i din stad står före dig i kön hahaha det är tyvärr åt skogen :cry:
Gäst 2021-03-24 21:09 ! Citera #
Gumbold 2021-03-24
Det är pga att Trafikverkets system är en katastrof. Varenda person från Sveriges minsta hörn och stad eller till och med by kan med hjälp av inloggningssystemet boka en tid i Malmö från Kiruna eller från Göteborg till Stockholm ( Folk är desperata ). Det här är ett motverkande och kontraproduktivt beteende att låta utomstående från andra städer totalboka olika städers uppkörningar. Allt hade varit enklare om man endast skulle ha rätt att boka i den stad som man är bokförd i. Där har du svaret. Trafikverkets bokningssystem = Ett praktexempel och misslyckande.
Ok, så att om du är folkbokförd i Stockholm men även bor och jobbar i Linköping, så ska man inte få göra uppkörningen i Linköping?
Inte helt logiskt va.
Anna 2021-03-24 21:14 ! Citera #
Ok, så att om du är folkbokförd i Stockholm men även bor och jobbar i Linköping, så ska man inte få göra uppkörningen i Linköping?
Inte helt logiskt va.
Gäst 2021-03-24 21:46 ! Citera #
Anna 2021-03-24
Inte helt logiskt va.
Det är svårt att göra alla nöjda.

Men för att vara helt ärligt så är andelen som är i situationen som du beskrev betydligt mindre är antalet som missbrukar systemet och bokar desperat alla ställen de kan komma åt bara för att deras teoriprov (på 6 månader) inte ska rinna ut i sanden...
Anna 2021-03-24 22:36 ! Citera #
Men nej vänta, vad menar du nu? Du kan bara boka en tid i taget. Aldrig fler samtidigt.
Du bokar ju där det finns tid för att kunna få göra en uppkörning, om det nu är i Haparanda fast du bor i Malmö är ju helt fair, för det går ju åt båda hållen.
Resonemanget ”missbrukar systemet” är helt ologiskt.
Sen kan man absolut få tycka det är orättvist att andra får boka i ”din stad” men det är en helt annan sak.
Björn He 2021-03-24 23:43 ! Citera #
Man får väl göra körkortsprov var man själv vill, beroende på vilken provort som passar bäst. Jag hade orimligt svårt för att hitta en ledig tid som passade mig hemma i Stockholm, för Stockholm är nästan jämt fullbokat. När jag klarade teoriprovet på andra försöket så var jag ända nere i Halmstad, men det var inga problem att resa så långt för jag flög dit från Bromma flygplats och flygbiljetten var relativt billig. När jag hade uppkörning (och blev godkänd på tredje försöket samt kuggad på första försöket) så var jag i Västerås, som nästan är grannort till Stockholmsförorten Jakobsberg.

Jag rekommenderar att välja Västerås som uppkörningsstad, för jag tycker Västerås är en trafiksäker och lätt stad att köra i, framförallt med tanke på att vägarna i Västerås är relativt trafiksäkra, åtminstone i jämförelse med vägarna i Lidköping där jag var på andra försöket (och det tycker jag var ett misstag). Det är troligtvis lättare att klara uppkörningen i Västerås än i exempelvis Farsta.
Gäst 2021-03-25 00:52 ! Citera #
Anna 2021-03-24
Men nej vänta, vad menar du nu? Du kan bara boka en tid i taget. Aldrig fler samtidigt.
Du bokar ju där det finns tid för att kunna få göra en uppkörning, om det nu är i Haparanda fast du bor i Malmö är ju helt fair, för det går ju åt båda hållen.
Resonemanget ”missbrukar systemet” är helt ologiskt.
Sen kan man absolut få tycka det är orättvist att andra får boka i ”din stad” men det är en helt annan sak.
Det är klart att man kan boka en i taget men det är folk som kuggat 30 11 gånger som fortfarande envisas med att boka på andra ställen än där de bor och tar upp platser åt andra som faktiskt behöver sin chans mer än dessa kugg-mästarna.

Dessutom finns det de som misslyckas uppkörningar i storstäder och vill glida på en räkmacka och därför bokar upp på en liten håla för att klara av provet på ett lättare sätt där finns begränsade antal vägar, lättare skyltar osv.

Det här systemet urholkas så det bara skriker om det. Men kul att du stöttar det.
Annie 2021-03-25 00:56 ! Citera #
Oavsett resonemang så förlorar vi alla på deras system. Det är fel helt enkelt. Håller inte med Gumbold om allt men till 90 % har han/hon faktiskt rätt.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor