Start > Körkortsforum > Avfart/Påfart

Avfart/Påfart

Anonym 2021-03-17 12:42 ! Citera #
Hej jag kuggade uppkörningen igår när jag körde in i motorvägen och bytte körfält till vänster då jag trodde att vägen skulle ta slut och att man ska behöva köra in från påfarten om jag nu har rätt?
Läraren hade då frågat mig varför jag gjorde så och jag förklarade att jag aldrig såg någon skylt som visade att den första körfältet var en fortsatt väg, tydligen kan man se utifrån linjerna ifall det är tjocka och så eller något liknande.

Men om det är någon här som förstår vad jag menar, så undrar jag om ni kan förklara hur man kan märka att en påfart vid ett accelerationsfält håller på att stängas, förutom att de inte finns någon skylt ovanpå och att man kan se från ett avstånd att körfältet håller på att stängas ner. Hoppas ni kan förstå...
Gäst 2021-03-17 16:14 ! Citera #
Om påfartskörfältet tar slut är strecken i vägen tjocka. Om den inte tar slut utan fortsätter som en vanlig väg så är smalare och samma strl som övriga streck på vägen. Ut och kör så kommer du se skillnaden
Björn He 2021-06-16 22:34 ! Citera #
Anonym 2021-03-17
Hej jag kuggade uppkörningen igår när jag körde in i motorvägen och bytte körfält till vänster då jag trodde att vägen skulle ta slut och att man ska behöva köra in från påfarten om jag nu har rätt?
Läraren hade då frågat mig varför jag gjorde så och jag förklarade att jag aldrig såg någon skylt som visade att den första körfältet var en fortsatt väg, tydligen kan man se utifrån linjerna ifall det är tjocka och så eller något liknande.

Men om det är någon här som förstår vad jag menar, så undrar jag om ni kan förklara hur man kan märka att en påfart vid ett accelerationsfält håller på att stängas, förutom att de inte finns någon skylt ovanpå och att man kan se från ett avstånd att körfältet håller på att stängas ner. Hoppas ni kan förstå...
Om du hade haft blicken längre framåt så hade du kanske uppmärksammat att körfältet för inkommande trafik fortsätter som en del av övriga körbanan. När ett körfält för inkommande trafik upphör efter en längre sträcka, för att ge inkommande fordon möjlighet att accelerera till tillräckligt hög hastighet, då brukar körfältet oftast markeras med en streckad linje med tätt avstånd mellan linjerna, liknande körfältslinjen på vägar med standardhastigheten inom tättbebyggt område, medan körfält som fortsätter däremot vanligtvis markeras med streckad linje med långt avstånd mellan varje linje, som ju är standardmarkering på vägar med standardhastigheten utanför tättbebyggt område.

Exakt var körde du, förresten? Du har inte berättat exakt var du körde, och just därför frågar jag.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov