Start > Körkortsforum > Cyklar i trafiken

Cyklar i trafiken

Gäst 2010-06-01 09:56 ! Citera #
Hur hittar man enkelt och övergripligt vilka regler som gäller för cyklar/cyklister?

Många klagar på att cyklister beter sig tokigt i trafiken, men som cyklist själv så kan jag även se att det finns en gråzon gällande hur cykeln ska uppfattas i trafiken. Cykeln skall i vissa sammanhang betraktas som fordon, men har även en särställning med speciella svängregler samt egna/blandade körfält. Så för att reda ut begreppen för den cyklist som faktiskt vill göra rätt för sig så efterlyser jag en cykelguide som reder ut i begreppsdjungeln och gör det enkelt för en cyklist att följa regler och föreskrifter. Detta skulle även underlätta för bilister så att de kan förutse cyklistens beteende och få en förståelse för cyklistens trafiksituation så att olyckor kan undvikas.

Vad jag önskar få svar på är:
1) Vilka regler gäller för att cykeln ska vara körduglig, dvs vilka krav ställs på lysen och bromsar mm.
2) Vilka regler gäller för cyklar i trafiken och i synnerhet när cykelbanor och vägar korsas/interagerar.
3) Vilka är det som omfattas av krav på cykelhjälm.
4) När får man inte cykla.

Ifall du har fler frågor du vill ha reda på gällande cykling så kopiera listan och lägg till din punkt till den så ska vi se ifall vi kan få några svar.
Gäst 2010-08-06 21:25 ! Citera #
Cyklar i trafiken i Örebro iallafall är ett himla problem. Eftersom det i centrum inte finns så många angivna cykelbanor så ska de ut på vägarna och cykla framför bussar osv. så de drar ner
tillgängligheten i att ta sig fram...

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I dag 13:17
8
I dag 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov