Start > Körkortsforum > Motorbroms eller färdbroms?

Motorbroms eller färdbroms?

oop 2021-03-15 20:24 ! Citera #
Jag har något jag behöver få utrett för mig innan min uppkörning. ECO-driving ska ju användas om det kan användas säkert, men hur gör man vid rondeller/rödljus/korsningar där alla förväntas sakta in. Tex vid rondeller, kommer de uppskatta på uppkörningen ifall man motorbromsar eller måste man använda färdljus för att visa att min hastighet sjunker?

Hur fungerar det då vid rödljus? Alla förväntas ju att sakta in, men man ska ju hellre ha bilen i rörelse istället för att stanna helt. Måste jag fortfarande trycka på bromspedalen för att få bromsljus?

Hur blir det om man vet att ingen kommer bakom en?

Förlåt för en massa frågor på varandra, tack i förhand :)
Gäst 2021-03-15 21:11 ! Citera #
Motorbromsar du före korsning/cirkulationsplats/rödljus där det är förväntat att man ska sakta in eller stanna så finns det ingen anledning till att använda färdbromsar för att bromsljusen ska tändas. Bakomvarande trafik är skyldiga att vara tillräckligt uppmärksamma, vilket i min erfarenhet man också är i sådana situationer, det är ju ingen överraskning att man tar ner farten inför ett rödljus t.ex. Sen att många har bråttom fram till ett rött ljus för ett sedan behöva bromsa hastigt när det inte slår om i tid är ju en annan sak..
Björn He 2021-03-16 11:48 ! Citera #
När man uppmärksammar en stoppsignal så anser jag att man bör sakta ned och helst försöka köra i konstant fart på 2:ans växel mot signalerna, för därigenom kan man lättare undvika risk för att bli stillastående och tomgångsköra. Om man mot förmodan måste vänta på grön signal så kan man ju lägga ur växeln och släppa kopplingen, åtminstone på nyare bilar, för då stängs motorn av automatiskt men startas igen genom nedtrampning av kopplingen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo