Start > Körkortsforum > Tips till uppkörningen?

Tips till uppkörningen?

Gäst 2021-03-15 18:34 ! Citera #
Har tagit 5 körlektioner (80 minuter/gång) och dessutom kört privat. Vet att jag kan köra och körskoleläraren sa att uppkörningen kommer gå bra, ändå är jag osäker. Varit nervös och haft ångest nästan konstant i 2 veckor, mina föräldrar är också inställda på att jag kommer klara det vilket blir en extra press. Vet inte vilka fel jag tänker att jag kan göra, är bara så nervös och rädd att det ska förstöra körningen på något sätt.
Gäst 2021-03-15 22:10 ! Citera #
Även om du skulle misslyckas så är det inte hela världen. Vad är det värsta liksom, att du får prova igen? Ta ett djupt andetag och analysera inte för mycket för vad som kanske händer. Lycka till!
Anna 2021-03-16 12:01 ! Citera #
Om det hjälper så kan jag berätta att jag också är konstant nervös nu under 2 veckor, har svårt att somna och får högre blodtryck när jag tänker på uppkörningen (och det gör jag hela tiden 24/7! :D ). Jag förstår inte vad det beror på, kanske långa väntetider + över 40 tusen jag har redan betalt för övningskörning ? Och jag vet att om jag inte klarar så kommer jag att betala även mer eftersom jag måste ju träna på ... iaf med detta vill jag säga att du inte är ensam, och jag är ju över 30 och det är verkligen inte första provet / utmaning jag tar i livet, men jag var typ aldrig så nervös tänk så:

1) det är verkligen inte end of life, vi alla misslyckas ibland, även bästa av oss, det enda du kan göra är ditt bästa och det har du säkert redan gjort och kommer att göra under uppkörningen! Om det räcker inte , ska du träna mer och fixar det lite senare! Dina föräldrar kommer att älska dig ändå och det viktigaste är att du blir godkänd när du är redo så att du finns för dina föräldrar även i framtiden och inte hamnar i någon olycka :? Eller hur ?

2) det viktigaste nu är att du lär dig att kontrollera nervositeten, det är skadligt för hälsan och körkortet är inte värt det, även uppkörningen kommer att gå bra om du kommer med rätt inställning och inte pushar dig över mentala gränser . Läs om ”stress management” - det finns massa bra tekniker och förslag, några ska säkert funka för dig! T ex jag lyssnar på lugnande musik som jag gillar (meditativ musik, etc) + läser mycket så att hjärnan är upptagen , även innan jag somnar så jag sover bra. Kolla kanske på positiva filmer , gå på promenader, alltså hitta dina saker som hjälper !
Gäst 2021-03-16 12:31 ! Citera #
Ett tips är att meditera innan uppkörningen.

Många gånger stressar man pga trycket så om du lyckas varva ner och tänka på annat istället så hjälper det enormt. Så funkade det för mig iaf :)

Hoppas det går bra för dig!
Gäst 2021-03-16 18:43 ! Citera #
Kan uppdatera med att jag klarade uppkörningen! hade tid 15.45, va så nervös att det enda jag kunde få i mig innan va en banan. fick börja med att kolla däcken och sen körde vi iväg. nervositeten och ångesten försvann sekunden jag gick in på trafikverket, va mer nervös när jag körde dit än jag va under själva uppkörningen. lite obehagligt att köra en helt ny bil men i slutändan va det inga problem. på vägen tillbaka hade jag verkligen ingen aning om vad resultatet skulle vara, parkerade på trafikverket och hon säger direkt att min körning blev godkänd. det enda hon sa att jag skulle tänka på i framtiden va att när jag kör mot ett trafikljus som varit grönt ett tag så kan jag ha mer koll bakåt för att veta hur det är med bilar där.

kan bara säga att det verkligen inte va lika farligt som jag förväntade mig, hade övertänkt allt för vill gärna ha kontroll över situationer och blev så stressad över att inte veta alls vart jag skulle köra. mitt enda tips är att ta det lugnt, situationen blir som den blir hur mycket du än analyserar det i förväg.
Gäst 2021-03-16 21:15 ! Citera #
Gäst 2021-03-16
Kan uppdatera med att jag klarade uppkörningen! hade tid 15.45, va så nervös att det enda jag kunde få i mig innan va en banan. fick börja med att kolla däcken och sen körde vi iväg. nervositeten och ångesten försvann sekunden jag gick in på trafikverket, va mer nervös när jag körde dit än jag va under själva uppkörningen. lite obehagligt att köra en helt ny bil men i slutändan va det inga problem. på vägen tillbaka hade jag verkligen ingen aning om vad resultatet skulle vara, parkerade på trafikverket och hon säger direkt att min körning blev godkänd. det enda hon sa att jag skulle tänka på i framtiden va att när jag kör mot ett trafikljus som varit grönt ett tag så kan jag ha mer koll bakåt för att veta hur det är med bilar där.

kan bara säga att det verkligen inte va lika farligt som jag förväntade mig, hade övertänkt allt för vill gärna ha kontroll över situationer och blev så stressad över att inte veta alls vart jag skulle köra. mitt enda tips är att ta det lugnt, situationen blir som den blir hur mycket du än analyserar det i förväg.
Åh grattis!!! Vad skönt att du klarade din uppkörning :) håll tummarna för mig att jag också blir godkänd snart.... :/

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor