Start > Körkortsforum > Planera körning innan cirkulat…

Planera körning innan cirkulationsplats

Soph 2021-03-15 07:45 ! Citera #
Hej, hoppas ni har en fin morgon!
Jag har övningskört med sambo sporadiskt under 1 1/2 år. Förra veckan skrev jag in mig på körskola för att jag behöver jobba mot deadlines (kommer aldrig ta kortet annars).

Jag har både från sambo och min nya körledare fått höra att jag behöver bli bättre på att planera inför cirkulationsplatser. Mer specifikt hastighet och samspel.

Det som händer är att jag blir stressad av folk som kör nära bakom mig och alla bilar i som är i cirkulationsplatsen.

Såhär:
Jag vill egentligen motorbromsa rätt långt innan, oftast när jag ser att en korsning/rondell kommer längre fram. De säger dock att jag inte ska motorbromsa för tidigt vilket gör att jag inte gör det. Fordon bakom mig kör väldigt nära vilket gör att jag inte börjar motorbromsa för tidigt heller (tänker att jag är en stoppkloss för dom annars).
När de däremot ber mig motorbromsa så slutar det alltid med att jag måste använda bromspedalen och att jag blir stressad för att farten är för hög, detta leder till att jag blir förvirrad för att jag måste växla ner, samtidigt bromsa, hålla koll bakom för att någon kör nära samtidigt som det kommer en rad bilar (otroligt mycket rondeller här i sollentuna) som jag inte ser vilket håll de ska åt och då blir det alltid att jag stannar istället för att få köra in direkt = stoppkloss ändå.

Hur ska jag tänka? Jag VILL motorbromsa tidigare för att få en mjukare/lugnare körning, jag försöker bromsa så lite som möjligt med pedalen, men deras instruktioner stressar mig och det blir pannkaka istället.

Hur ska jag tänka?
gäst 2021-03-15 15:47 ! Citera #
Vore det kanske bra för dig att öva lite extra på att växla upp/ned och samtidigt ha bra uppsikt där det inte är cirkulation? Så att du får bra rutin tänker jag. Om manövreringen sitter som en smäck så blir det ju betydligt lättare att fokusera på annat som att hitta en lucka.

Tänker att ni hittar en relativt lång och tom väg där du kan öva på att ha uppsikt och eventuellt växla ned i kurvor(Frestavägen i Sollentuna har några farthinder och busshållplatser där du behöver sakta ned), för att sen öva mer cirkulation när det inte är så mycket bilar. Då kommer du vänja dig vid hur lång sträcka som krävs för att motorbromsa till den hastighet du vill ha och dessutom ha växlingen klar i god tid innan cirkulationen :)
RH 2021-03-15 16:01 ! Citera #
Jag har exakt samma problem som dig, blev kuggad idag pga cirkulationsplats och hastighet in för man blir osäker på var de andra bilarna ska ta vägen
gäst 2021-03-21 20:34 ! Citera #
Motorbroms gäller vid planerad körning...köra höga växlar etc...och motorbromsa god tid.
Om du måste bromsa så BROMSA, säkerhet går före miljö.

Samt om det är lite rörigt med manuellt växlad låda, föreslår att du byter till Automat, då har du tagit bort det momentet att växla helt och hållet, om inte du har andra skäl att du måste köra manuellt växlad bil.

Färre och färre bilar kommer manuella numer.
Bara ett tips, annars måste du öva mer så detta ter sig naturligt, du ser långt fram hur det flyter.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest