Hej, hoppas ni har en fin morgon!
Jag har övningskört med sambo sporadiskt under 1 1/2 år. Förra veckan skrev jag in mig på körskola för att jag behöver jobba mot deadlines (kommer aldrig ta kortet annars).
Jag har både från sambo och min nya körledare fått höra att jag behöver bli bättre på att planera inför cirkulationsplatser. Mer specifikt hastighet och samspel.
Det som händer är att jag blir stressad av folk som kör nära bakom mig och alla bilar i som är i cirkulationsplatsen.
Såhär:
Jag vill egentligen motorbromsa rätt långt innan, oftast när jag ser att en korsning/rondell kommer längre fram. De säger dock att jag inte ska motorbromsa för tidigt vilket gör att jag inte gör det. Fordon bakom mig kör väldigt nära vilket gör att jag inte börjar motorbromsa för tidigt heller (tänker att jag är en stoppkloss för dom annars).
När de däremot ber mig motorbromsa så slutar det alltid med att jag måste använda bromspedalen och att jag blir stressad för att farten är för hög, detta leder till att jag blir förvirrad för att jag måste växla ner, samtidigt bromsa, hålla koll bakom för att någon kör nära samtidigt som det kommer en rad bilar (otroligt mycket rondeller här i sollentuna) som jag inte ser vilket håll de ska åt och då blir det alltid att jag stannar istället för att få köra in direkt = stoppkloss ändå.
Hur ska jag tänka? Jag VILL motorbromsa tidigare för att få en mjukare/lugnare körning, jag försöker bromsa så lite som möjligt med pedalen, men deras instruktioner stressar mig och det blir pannkaka istället.
Hur ska jag tänka?