Vänstersväng och vändning i cirkulationsplats, vilken fil?
Om jag ska göra en vänstersväng eller vändning i en cirkulationsplats, hur ska jag tänka angående vilken fil jag ligger i innan jag lämnar rondellen? Har dels hört att det är säkrast att jag (om det finns två filer ut) lägger mig i vänsterfil och kör ut i vänster fil och då på raksträckan byter till högerfil om det behövs, men har också hört man ska köra ut i högerfil innan man lämnar cirkulationsplatsen, vad är det som stämmer? Vad händer om det finns ”filmarkeringar” eller skyltar i luften som till exempel säger att vänstersväng bara får göras i vänstra filen, är det fortfarande tillåtet att köra in vänster, köra ut i högerfil ungefär vid refugen och då lämna i den högra filen?
Du ska lägga dig i ytterfilen innan du kör ut då det är säkrast. Om det inte är någon speciell skylt som säger annat då. I alla fall på en uppkörning. Sen är det ju inte olagligt att köra ut i innerfilen heller.
Om det finns körfältsvägvisare som anger påbjuden körriktning för ett visst körfält så skall väl sådana anvisningar följas. Annars är det helt rätt, att man skall anpassa sin körning så att man kan lämna cirkulationen från höger körfält, om det är möjligt. Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, d.v.s. det inre körfältet, så måste man ju rikta särskild uppmärksamhet på trafik i det yttre körfältet till höger, eftersom man gör ett körfältsbyte, som bedöms som en riskfylld trafiksituation och därför kräver extra varsamhet.
Senaste foruminläggen
Rubrik