Start > Körkortsforum > Förbud mot trafik - Märke på v…

Förbud mot trafik - Märke på vänster sida?

phisen 2021-03-07 17:13 ! Citera #
Hej,

Det finns ett bostadsområde som jag är lite osäker på vad som gäller. Jag ser ett Förbud mot trafik-märke på vänster sida vid en ingång. Jag tolkar det som att bilar inte får vistas i området? Dock så tycker jag att förbudsmärket ligger på fel sida(vänster). Borde den inte ligga på höger sida? Går jag runt i bostadsområdet så finns det andra vägar in utan några förbudsmärken. Det finns även många bilar som kör in för att lasta av någon. Jag stötte även på en bil som körde ut från ingången med förbudsskylten. Från hans sida finns det inga skyltar uppsatta.

Jag pratade med en som bor där och hon sa att det är okej att köra in och lasta av något. Många gör det. Det är även okej att köra in där förbudsmärket finns.

Vad är isåfall tanken bakom förbudsskylten?(se bild från länk)

i.imgur.com/oNWBBt2.jpg
Björn He 2021-03-09 16:01 ! Citera #
Vad jag kan se så är förbudsskylten uppsatt vid infarten på en mindre väg, som kanske egentligen är gångväg och som leder in till ett privat kvartersområde. Normalt skall väl skyltar vara uppsatta till höger men det har ingen betydelse, skylten betyder ju ändå att trafik med motordrivet fordon, utom trafikanter med särskild behörighet, är förbjuden på vägen. Med ”behörig trafik” menas väl i sådana här fall trafikanter som är behöriga att vistas inom området, som exempelvis boende eller besökare till boende.

P.S. Strax efter infarten på den gata jag bor på finns det ett varningsmärke som varnar för (lekande) barn uppsatt på vänster sida (sett i färdriktningen mot skylten). Men att skylten råkar vara uppsatt till vänster betyder inte att inte den gäller. I flera gatukorsningar med förbud mot vänstersväng är såvitt jag uppmärksammat förbudsskylten uppsatt till vänster men man kan ju inte tro att inte skylten gäller bara för att man anser att skylten sitter på fel sida.
phisen 2021-03-09 21:24 ! Citera #
Tack för svaret.

Jag googlade lite på ”Gäller ej behörig trafik” är det verkar inte finnast något konkret hur den ska tolkas, vem som ska vara behörig.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I dag 15:50
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest