Start > Körkortsforum > Rondellerna i Sollentuna

Rondellerna i Sollentuna

Alexandra 2021-03-07 10:05 ! Citera #
Snart kör jag upp i Sollentuna och har övat i området men det här med att vända i en rondell, är det ok att ligga i höger hela vägen ut?? I en del rondeller är det tillåtet att ligga i högerfilen hela vägen ut när man svänger vänster, men om jag ska vända i en sån rondell, ligger jag också i höger under hela rundan? Jag har kuggat på att inte ligga längst till höger när man kan det och är inte så sugen på det igen
Proffset 2021-03-07 13:16 ! Citera #
Säg att det är en rondell med två filer och tre avfarter. Högra filen ser du på skylt eller pil på vägbanan är till för första och andra avfarten. Vänstra filen ser du är till för andra eller tredje avfarten. Tar du då högra filen ett helt varv(längre än andra avfarten) är risken att någon till vänster om dig ska ta andra avfarten vilket kan resultera i att du ger upphov till en olycka.
Om du ska vända i en rondell av typen jag beskrev så ska du välja vänstra filen och direkt efter tredje avfarten ska du byta fil och åka ut fjärde avfarten (tillbaka samma håll som du kom).
Proffset 2021-03-07 13:18 ! Citera #
Läste lite fel, i fallet du beskriver skulle jag säga att det är mer trafiksäkert och tydligt för dina medtrafikanter att välja den innersta filen i rondellen.
Proffset 2021-03-07 13:24 ! Citera #
UPDATE: Verkar som båda filerna är ok.
Alexandra 2021-03-07 13:29 ! Citera #
Jo, visst är det så. Kanske var otydlig men menar specifikt de rondellerna som visar på skyltarna att man kan köra i högerfilen genom hela vänstersvängen. Alltså att inte behöva börja i vänsterfilen vid en vänstersväng, för att sedan byta till ytterfilen innan avfarten. Så i dessa rondeller där du kan köra din vänstersväng i högerfilen hela vägen, är det då ok/lämpligt att också vända i högerfilen hela vägen ut? Vet inte hur noga inspektörerna är med det där men ändå
Emma 2021-03-07 23:02 ! Citera #
En tumregel man kan tänka på i rondeller med två filer är att: om du inte ska svänga höger eller åka rakt fram lägger du alltid dig i vänsterfilen först och sedan byter till högerfil precis innan du svänger ut.
Will 2021-03-08 10:01 ! Citera #
Alexandra 2021-03-07
Jo, visst är det så. Kanske var otydlig men menar specifikt de rondellerna som visar på skyltarna att man kan köra i högerfilen genom hela vänstersvängen. Alltså att inte behöva börja i vänsterfilen vid en vänstersväng, för att sedan byta till ytterfilen innan avfarten. Så i dessa rondeller där du kan köra din vänstersväng i högerfilen hela vägen, är det då ok/lämpligt att också vända i högerfilen hela vägen ut? Vet inte hur noga inspektörerna är med det där men ändå
Jag tänker på Edsbacka rondellen, om du kommer från den stora cirkulationsplatsen norr om Edsbacka rondellen. Om du ska fortsätta mot Danderyd ska du hålla högerfilen igenom hela cirkulationsplatsen då vänsterfilen efter cirkulationsplatsen har en vänstersväng (du måste vänster enligt vägmarkeringen) mot Väsjön och Edsberg. Det är den cirkulationsplatsen närmast Trafikverket i Sollentuna så det är bra att veta.
Allmänt så välj det körfält som är bäst för din fortsatta färd om du kan välja körfält.
Är du säker på att kuggningen inte hade och göra med att du blev ett hinder för något fordon när du bytte till högerfilen.
Alexandra 2021-03-08 12:45 ! Citera #
Tack så mycket för tipsen! Körde upp idag och i varje rondell skulle vi bara rakt fram så det var ingen fara. Godkänt prov känns så galet skönt!!
Will 2021-03-08 13:51 ! Citera #
Grattis! Kan du förklara hur du åkte?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
93
I går 22:20
6
2024-03-27 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov