Start > Körkortsforum > Flerfilig rondell och vändning

Flerfilig rondell och vändning

Alexandra 2021-03-07 10:01 ! Citera #
I en del rondeller är det tillåtet att ligga i högerfilen hela vägen ut när man svänger vänster, men om jag ska vända i en sån rondell, ligger jag också i höger hela vägen ut?? Jag har kuggat på att inte ligga längst till höger när man kan det och snart är det dags för uppkörning igen i sollentuna där det finns en jävla massa rondeller
Gäst 2021-03-07 12:40 ! Citera #
Självklart inte
Gäst 2021-03-07 13:12 ! Citera #
Asså vissa rondeller som har en vänster pil så måste man ligga i vänstra filen men annars så tror jag inte det är några problem att ligga i högerfilen för att svänga vänster ut i rondellen.
Gäst 2021-03-07 14:56 ! Citera #
Alexandra 2021-03-07
I en del rondeller är det tillåtet att ligga i högerfilen hela vägen ut när man svänger vänster, men om jag ska vända i en sån rondell, ligger jag också i höger hela vägen ut?? Jag har kuggat på att inte ligga längst till höger när man kan det och snart är det dags för uppkörning igen i sollentuna där det finns en jävla massa rondeller
Sådana skyltar där man ska hålla sig till höger när man ska svänga vänster är mestadels för populära destinationer som ligger på vänstra sidan.

Eftersom många ska åka dit så vill de lätta på trafiken att man hålla sig på högra sidan..

Men du ska ju inte svänga till vänster?

Du ska endast göra en 360 grader vändning och då är det vänsterfil som gäller.

Överanalysera ej.
Gäst 2021-05-23 11:57 ! Citera #
Försök alltid ligga i inre filen om du ska vänster eller tillbaka, det är aldrig kul för någon i inre fältet att ha någon som blockerar en när man ska ut.

I vissa speciella fall kan det vara bättre att ligga i höger körfält om du ska vänster, men dessa rondeller är ofta tydligt markerade för detta.
Björn He 2021-05-23 15:00 ! Citera #
Vid de flesta cirkulationsplatser finns det körfältspilar som anger påbjuden körriktning för varje körfält, då i vissa fall vänster för både det vänstra och det högra körfältet. Sådana angivelser måste man följa. Vad gäller U-sväng, d.v.s. rotation 360 grader, vid rondell så skall man nog alltid använda vänster körfält vid infart på cirkulationsplatsen. Annars är det rätt, att man skall anpassa sin körfält så att helst kan lämna cirkulationsplatsen från höger körfält, eftersom man måste göra ett körfältsbyte vid utfart om utfart sker från det vänstra (och innersta) körfältet, och då måste rikta X-tra uppmärksam mot trafik i det högra körfältet eftersom man korsar deras körfält, och sådana körfältsbyten bedöms som en trafiksäkerhetsrisk.

Sen spelar det ju ingen roll när man planerar att lämna cirkulationsplatsen för man måste ju ändå alltid ge tecken till höger i god tid före utfart från cirkulationen, och förstås även i god tid när man planerar att byta körfält eller annars flytta fordonets placering i sidled (på ett sådant sätt att man överskrider körfältslinjen).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor