Start > Körkortsforum > Högersväng Landsväg

Högersväng Landsväg

gs 2021-03-03 10:30 ! Citera #
Hej! Är det någon som kan förklara vad man ska tänka på under högersväng på landsväg? Samt vilken växel som rekommenderas? Tacksam för svar <3
Gäst 2021-03-05 18:51 ! Citera #
Ha kolla bak och följ upp regelbundet!
När du får anvisningen att du ska svänga, kolla direkt i backspegeln bak innan du börjar blinka, för att veta vad som är bakom dig, det kanske inte är lämpligt att svänga av landsvägen.
Kopplingen ska vara uppe när du svänger, så välj lämplig växel tex. 2:an eller 3:an. Finns ingen mall, för det finns så pass mycket olika faktorer som avgör hur du ska göra din sväng. Så svaret är hur långt är ett snöre
Abbas 2021-03-06 11:01 ! Citera #
Hej allihopa

Jag har uppkörning I vetlanda nästa månad. Finns det nånting särskilt som jag ska tänka på. Hur är det med vägarna osv. Jag skulle uppskatta om ni skriver vad ni har för erfarenhet.. tack snälla
Björn He 2021-03-13 21:46 ! Citera #
Man skall först av allt tänka på att det är tillåtet att svänga ENDAST om svängen kan ske UTAN fara (eller onödigt hinder) för bakomvarande trafik. För att svänga på ett trafiksäkert sätt på landsväg så anser jag att man skall ha uppsikt i innerspegeln, yttre sidspegeln och döda vinkeln och ge tecken om planerad sväng i god tid före korsningen, och man skall naturligtvis tänka på att i god tid före korsningen sänka sin hastighet, och i regel skall man ju också växla ned till 2:ans växel eftersom en sväng alltid skall ske i låg hastighet. Sen när man just kommit nästan hela vägen fram till korsningen där man planerar att svänga så tycker jag man skall ha uppsikt i speglarna och döda vinkeln en extra gång, för att säkerställa extra noga att svängen kan ske på ett trafiksäkert sätt. Svårare än såhär bör det inte vara att svänga på landsväg.

När man svänger till höger, och då svänger utan att korsa mötande trafiks sida av vägen, så anser jag att man helst skall köra i vägrenen, om det är möjligt, för då undviker man eventuella onödiga hinder för bakomvarande trafik.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
9
I går 19:40
3
I går 17:43
2
2024-03-17 23:16
2
2024-03-17 19:21
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest