Start > Körkortsforum > Lyckad Uppkörning nr 3 i Farst…

Lyckad Uppkörning nr 3 i Farsta, rutt och tips

H 2021-03-02 22:18 ! Citera #
Körde upp i Farsta idag och klarade det. Tredje försöket var det så jag var väldigt lättad.

Jag fick först ta höger från trafikverket, sen köra norrut på nynäsvägen hela vägen till Haninge. Sedan genom massa rondeller till Tyresö. Sedan i villaområde i Tyresö. In på parkeringsplats och backa in i ruta. Valde att backa mellan två bilar för jag tycker det är lättast. Så tillbaka via nynäsvägen söderut.

Ett tips är att om du kuggat som privatist, gå till en körskola och kör inte upp förrän de säger att du är redo. Första gången jag körde upp sa min förarprövare till mig att jag bara var någon vecka ifrån att klara det, så jag körde i tre veckor till. Kuggade stenhårt andra gången. Väldigt tråkig känsla. Och dessutom hamnar man längre bak i bokningskön för nytt prov när man kuggat två gånger.

Min trafiklärare sa att det var dumt av förarprövaren att ge mig falska förhoppningar om att jag snart skulle klara det eftersom han inte vet hur lång tid det tar för just mig att förbättra mig (rätt lång tid haha) i a f gick jag till körskolan och bokade tid med deras bil för uppkörning och tog typ sju lektioner till och klarade det nu idag.

Ett annat tips, ett stort problem jag haft i min körning var att jag inte kunde släppa fel jag gjorde. Mitt tips är att om man är för hård mot sig själv öva på att tänka att det är okej att göra små fel snarare än att fokusera all sin kraft på att man måste köra helt felfritt. Tänk ”jag kommer göra fel. Det är okej” snarare än ”Jag får inte göra nåt fel för då kommer allt vara kört” mycket lättare att skaka av sig och gå vidare med rätt inställning.

Hoppas det kan vara hjälp för någon! Lycka till alla, särskilt ni som kämpat länge som jag!
Anna 2021-03-08 10:45 ! Citera #
Hej H,

Tack så mycket för tips! En fråga - vad tror du betraktas som små fel ? Jag vet att det som är viktigt är att man kör på trafiksäkert sätt och inte riskerar att hamna i olycka. Samtidigt har jag lite svårt att förstå vilka är dem små felen som är tillåtna? Alltså kör man lite för snabbt när det är högerregeln - kuggar man; svänger vänster i rondellen från högra körfältet - kuggar man väl också, ligger i mittersta körfältet på motorväg när man får egentligen ta högra - låter inte bra heller. Alltså jag är antagligen perfektionist så jag har det väldigt svårt att föreställa mig vilka fel accepteras

Tack för extra tips för förhand !:)
Gäst 2021-03-08 11:52 ! Citera #
Jag kan inte svara på just de exemplen så bra att kolla med trafiklärare. Tror dock att det alltid är viktigt att hålla uppsiktt ifall det kommer bilar från höger, så den är nog bra att foka på.

Såklart ska man försöka köra så gott man bara kan, men alla gör fel och om det händer måste man bara snabbt skaka av sig och gå vidare. Utgå från att förarprövaren ser att du är nervös och gör en helhetsbedömning.

Jag körde tex lite för långsamt på några ställen, Jag missade också att det var högerregel på ett ställe där jag skulle göra högersväng och jag hade förtur, så jag väntade i onödan. Jag körde också fel väg på ett ställe. På mina andra uppkörningar så körde jag om på höger sida på motorvägen och glömde även blinka av, men båda dom grejerna sa dom va okej och inte anledningen till att jag kuggade. Däremot så freakade jag ut och tappade koncentrationen när jag upptäckte att jag gjorde dom felen och började göra massa småfel.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
16
I dag 20:11
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest