Körde upp i Farsta idag och klarade det. Tredje försöket var det så jag var väldigt lättad.
Jag fick först ta höger från trafikverket, sen köra norrut på nynäsvägen hela vägen till Haninge. Sedan genom massa rondeller till Tyresö. Sedan i villaområde i Tyresö. In på parkeringsplats och backa in i ruta. Valde att backa mellan två bilar för jag tycker det är lättast. Så tillbaka via nynäsvägen söderut.
Ett tips är att om du kuggat som privatist, gå till en körskola och kör inte upp förrän de säger att du är redo. Första gången jag körde upp sa min förarprövare till mig att jag bara var någon vecka ifrån att klara det, så jag körde i tre veckor till. Kuggade stenhårt andra gången. Väldigt tråkig känsla. Och dessutom hamnar man längre bak i bokningskön för nytt prov när man kuggat två gånger.
Min trafiklärare sa att det var dumt av förarprövaren att ge mig falska förhoppningar om att jag snart skulle klara det eftersom han inte vet hur lång tid det tar för just mig att förbättra mig (rätt lång tid haha) i a f gick jag till körskolan och bokade tid med deras bil för uppkörning och tog typ sju lektioner till och klarade det nu idag.
Ett annat tips, ett stort problem jag haft i min körning var att jag inte kunde släppa fel jag gjorde. Mitt tips är att om man är för hård mot sig själv öva på att tänka att det är okej att göra små fel snarare än att fokusera all sin kraft på att man måste köra helt felfritt. Tänk ”jag kommer göra fel. Det är okej” snarare än ”Jag får inte göra nåt fel för då kommer allt vara kört” mycket lättare att skaka av sig och gå vidare med rätt inställning.
Hoppas det kan vara hjälp för någon! Lycka till alla, särskilt ni som kämpat länge som jag!