Start > Körkortsforum > Gatukorsning

Gatukorsning

Gäst 2021-03-01 14:39 ! Citera #
Hej alla! Englit trafikinspektören körde jag för fort vid gatukorsning även om det inte fanns någon person i närheten. Hastigheten var 40km/h och jag satte på 2:an när jag korsade och körde typ 10-12km/h. Är det verkligen för fort? Tackar :)
Björn He 2021-03-01 14:47 ! Citera #
Det beror väl på vilken sorts korsning det rör sig om. Du har ju inte skrivit vilken korsning det var.
Gäst 2021-03-01 16:13 ! Citera #
Det var en övergångsställe med cykelbana i närheten av ett område.
Gäst2 2021-03-01 16:35 ! Citera #
Gäst 2021-03-01
Hej alla! Englit trafikinspektören körde jag för fort vid gatukorsning även om det inte fanns någon person i närheten. Hastigheten var 40km/h och jag satte på 2:an när jag korsade och körde typ 10-12km/h. Är det verkligen för fort? Tackar :)
Kan du vara snäll och länka Google map på just den korsningen?

Då blir det mycket lättare att sätta sig i situationen.

Varje korsning är unik. Det går inte att säga på rak arm utan att se på det först.

Buskage som döljer? Dålig sikt? Dåligt väglag? Skola i närheten och barn kan finnas?

Alla faktorer kan spela in. Det finns inga straight forward regler här mer än att du ska kunna korsa utan att utgöra en fara för andra.
Frank 2021-03-02 03:55 ! Citera #
Har själv kuggat 5 gånger hittils pga samma problem det var en gatukorsning. När jag var på väg mot en väg då var det höger regeln som gälldes i gatukorsningen. Jag vistte att det var högerregeln och började vara långsam och var redo att stanna men andra bilen som kom på höger stannade still och väntade på mig . Man stannade och ändå fick jag köra fram. Efter dess blev jag igen undergodkännt. Inspektören sa att jag blev inte långsammare så att andra tragikanten var inte säkert om mig sa han.
Det ende ord som jag kan säga till alla som har uppkörning !!!!! Inspektörerna ljuger som fan de fakturerad av trafikverket så att trafikverket kan tjänna pengar på oss att de kan göra finna väger eller köpa nya billar fan.
Gäst 2021-03-02 08:03 ! Citera #
Frank 2021-03-02
Har själv kuggat 5 gånger hittils pga samma problem det var en gatukorsning. När jag var på väg mot en väg då var det höger regeln som gälldes i gatukorsningen. Jag vistte att det var högerregeln och började vara långsam och var redo att stanna men andra bilen som kom på höger stannade still och väntade på mig . Man stannade och ändå fick jag köra fram. Efter dess blev jag igen undergodkännt. Inspektören sa att jag blev inte långsammare så att andra tragikanten var inte säkert om mig sa han.
Det ende ord som jag kan säga till alla som har uppkörning !!!!! Inspektörerna ljuger som fan de fakturerad av trafikverket så att trafikverket kan tjänna pengar på oss att de kan göra finna väger eller köpa nya billar fan.
Tror vissa inspektörer är mer noga än andra, men tror absolut inte de kuggar en för skit saker.
Du kunde ha planerat din körning o saktat ner i god tid o då hade personen från höger förstått det och kanske kört, så håller med inspektören. Viktigt med samspel i trafiken! Har du tillräckligt låg fart så kan du stanna enkelt jämfört med om du har för hög fart o då kan de från höger uppfatta att man kommer att köra.
Nästa uppkörning, tänk på hur du närmar dig en korsning, är det väldigt dålig sikt så ska du ner på 1 ans växel så tänk då på hur låg fart du faktiskt måste ha i korsningen.

Jag brukar alltid tänka att det kommer någon i korsningen så därför sänker jag farten tidigt så jag enkelt kan stanna vid korsningen om någon kommer. Avsök i god tid innan för att se om det är något påväg mot korsningen.
Gäst 2021-03-02 15:40 ! Citera #
https://goo.gl/maps/TYnhWQKwfyHx2DaC8 .... Google Länk på den korsningen.
Gäst 2024-03-16 18:53 ! Citera #
Frank 2021-03-02
Har själv kuggat 5 gånger hittils pga samma problem det var en gatukorsning. När jag var på väg mot en väg då var det höger regeln som gälldes i gatukorsningen. Jag vistte att det var högerregeln och började vara långsam och var redo att stanna men andra bilen som kom på höger stannade still och väntade på mig . Man stannade och ändå fick jag köra fram. Efter dess blev jag igen undergodkännt. Inspektören sa att jag blev inte långsammare så att andra tragikanten var inte säkert om mig sa han.
Det ende ord som jag kan säga till alla som har uppkörning !!!!! Inspektörerna ljuger som fan de fakturerad av trafikverket så att trafikverket kan tjänna pengar på oss att de kan göra finna väger eller köpa nya billar fan.
Jag misstänker också att inspektörer ljuger i sina protokoll. Jag har råkat parkera bil så att den stått med främre hjul på parkeringsruttans framlinjen eftersom att de Trafikverkets bilar är jättestora med jätte långa nos. Jag skulle backa lite till!!! Då skulle jag få större chans att bli godkänd, kanske. Annars parkerade jag bilen jättefint mellan de 2 linjerna och med fint avstånd till de två bilarna, men det hjälpte inte! Jag hade inte förväntat mig att bilen var så himla lång i nosen! Så synd! Vad gjorde mig besviken att inspektören skrev att ja blev inte godkänd på bl.a. ”manövrering” ”placering”, ”samspela”. Jag frågade honom : var har jag manövrerat fel? Då jag var noga med manövrering i varje cirkulation och efter varje sväng. Får svar att det var med parkering. Var har jag placerat fel? Var noga att placera bilen före och efter varje sväng. Svar igen : parkering. Jag frågar: varför underkänd han ” samspela”, då jag blinkat när jag skulle göra det. Då kommer svaret : att jag hade för lågt hastighet eller något med hastigheten att göra. Och det räckte inte med de underkännande på ”samspela” blev även underkänt på ”hastighetsanpassning”. Fastän jag försökte hålla hastigheten så gott det gick att inte överskrida! Men det blev en eller 2 ggr över 3 km. Och som en ros på tortan: ”ingripandet har förekommit! ” Det var då inspektör sade till mig att jag skulle ut gå ut och titta på parkerade bilen och då upptäckte jag att bilen stått med framdäcken på linjen. Det var då det ”ingripande”!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor