Start > Körkortsforum > Korsning vid polishuset (Malmö…

Korsning vid polishuset (Malmö)

Alice 2021-02-28 11:49 ! Citera #
Hej!

Vad gäller för scenariot i följande bild (som jag ritat) https://drive.google.com/file/d/1yTveOrKIddP-0r6-w-7Y9gZwYCYWhuZW/view?usp=sharing.

Låt säga att man kommer från (1) och skall svänga vänster i korsningen till (2), det är rött för de som kör på vägen med signalljus samt grönt för gående. Övergångsstället som vi kör in mot är bevakat, men det mitt emot (1) är inte. Signalljusen är korta, så när det väl blir grönt för de som nu har rött så blir det rött väldigt snabbt efter.

Lägg ut regler som gäller vid en sådan sväng och gärna hur det är tänkt att man skall köra. Tack!

Ref:
https://www.google.se/maps/@55.6060085,13.0148294,3a,75y,357.14h,89.89t/data=!3m6!1e1!3m4!1sC7DxvXvv0Zv0-_LFhQkuAg!2e0!7i13312!8i6656
Gäst2 2021-02-28 22:49 ! Citera #
Har du läst den här tråden?

https://korkortonline.se/forum/9270/


Det är nästan exakt samma situation och det framgick hur man ska göra i tråden.

Det är en väldigt intressant tråd där så jag skulle rekommendera dig att läsa den.
Alice 2021-03-01 08:09 ! Citera #
Nä, har faktiskt inte sett den där tråden. Tog och läste den nyss. Det som förvirrade mig mest vart just faktumet att det inte är något signalljus vid (1) där bilen står utom just väjningsplikt så tänkte att det kanske vart annorlunda då.

Så det är alltså bara väjningsplikt och svängningsregeln som gäller? För det heldragna sträcket och den röda signalen är för den trafik som redan befinner sig på vägen jag svänger in på.

Snacka om att göra det mer komplicerat än vad det troligtvis är :lol:. Jag försöker alltid förstå ”varför” man gjort som man gjort... så tänker, vad är då anledningen till att man satt ett heldraget sträck just innan övergångsstället? Det finns ju redan ett där man måste stanna om det är rött för de på (2) vägen långt innan övergångsstället. Det ger ju lite signalen till den som gör att man absolut inte får köra/överträda den heldragna linjen om det är rött oavsett.

Tack för svar! :)
Alice 2021-03-01 08:24 ! Citera #
Hah, man är lite trött på morgonen. 8-)

Ser så klart att det finns ett annat exempel inne i tråden du delade https://korkortonline.se/forum/9205/2/.

Man MÅSTE stanna om man skall köra in på en väg i en korsning om det är en heldragen linje och signalljus. Då blev det tydligare och lite mer vad jag misstänkte.

Man måste i mitt scenario, precis som den ovan, ”vänta på att det är grönt, vänta på att alla kört på (2) vägen samt så klart svängningsregeln”.

Kände på mig att det fanns en anledning till varför man gjort en heldragen linje och ljus som alla kan se. Hade inte den heldragna linjen varit där så hade troligtvis signalljuset också suttit närmare (men inte alltid) de som det gäller. Och då är det bara att köra om det är fritt fram (ev rött ljus för de som är på väg (2)), svängningsregeln och förutsatt att det inte går någon över övergångsstället så klart :).

Tack för att du delade tråden :)
Gäst2 2021-03-01 08:36 ! Citera #
Alice 2021-03-01
Nä, har faktiskt inte sett den där tråden. Tog och läste den nyss. Det som förvirrade mig mest vart just faktumet att det inte är något signalljus vid (1) där bilen står utom just väjningsplikt så tänkte att det kanske vart annorlunda då.

Så det är alltså bara väjningsplikt och svängningsregeln som gäller? För det heldragna sträcket och den röda signalen är för den trafik som redan befinner sig på vägen jag svänger in på.

Snacka om att göra det mer komplicerat än vad det troligtvis är :lol:. Jag försöker alltid förstå ”varför” man gjort som man gjort... så tänker, vad är då anledningen till att man satt ett heldraget sträck just innan övergångsstället? Det finns ju redan ett där man måste stanna om det är rött för de på (2) vägen långt innan övergångsstället. Det ger ju lite signalen till den som gör att man absolut inte får köra/överträda den heldragna linjen om det är rött oavsett.

Tack för svar! :)
Haha ja, jag försöker också förstå logiken bakom varje grej som folk sätter upp som du säger men jag kan tyvärr inte komma på rak arm säga varför de satte dit just det där tjocka vägmarkeringen 2 cm ifrån trafikljuset här och sedan en till 15 meter ifrån?

Min gissning är att det här skett trafikolyckor här tidigare där någon kört på en cyklist vid vänstersväng.

Eller

Så har de satt dit vägmarkeringen av uppmaningen av polishuset som ligger precis bredvid.

Jag vet inte hur mycket inflytande ett polishus kan ha på trafikverket men det är någonting som är speciellt med just den här korsningen att man behöver förstärka den med extra vägmärke.

Om den personen har rätt i den andra tråden så ska vänstersvängare stanna vid rött när det finns vägmarkering precis under ljuset.

Om inte så kan han / hon köra om det inte kommer någon korsande cyklist - trots röd signal.

Riktigt strulig regel det där. Står inte ens i själva körkortsboken från STR...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov