Start > Körkortsforum > Acceleration på motorväg

Acceleration på motorväg

Manda 2021-02-26 09:40 ! Citera #
Hej! Jag har övningskört ett tag nu och kör både privat och på körskola. Har haft olika lärare på körskolan varav den ena alltid säger att jag inte accelererar tillräckligt mycket på påfarten till motorvägen. Jag håller absolut med, men hon säger då att jag ska upp över 3000v/min, nära 4000, innan jag växlar men detta känns ju hur knasigt som helst?? Har läst och lärt mig att man inte ska över stiga 3000 och vet inte alls hur man ska göra? Kan någon hjälpa??
Gäst 2021-02-26 12:01 ! Citera #
Beror ju helt på hur det ser ut på motorvägen och hur stark bil du har..
Med t.ex en Renault clio med 70hk och tät trafik på motorvägen så är svaret ja. Det vet jag av personlig erfarenhet. Sen är det inte farligt att gasa på runt 3000 varv med en bil alls, det är dock dålig eco driving men på en påfart till motorväg så brukar säkerhet gå före eco driving så då får man gasa på rejält på låg växel om det behövs. Gör du det när det inte behövs så är det ju inte så smart. Titta på motorvägen och bedöm själv.
o 2021-03-01 14:18 ! Citera #
På min körskola fick jag lära mig att gasa upp till 3000 varv men inte mer. om du kör på 2an, gasa bestämt upp till 3000 varv, lägg i 3an, bestämd gas upp till 3000 och i med 6an och så är man uppe i en hög hastighet.
Går väl att lägga i 4an efter tvåan om vägen tillåter.
tror att med tiden så lär man sig höra på bilen istället för att fokusera på varvmätaren
S 2021-03-01 20:32 ! Citera #
Beroende på hur motorstark bil du har, så kan accelerationen ut på motorvägen utföras olika. Det är alltid en god ide att komma upp i rätt hastighet bestämt och så tidigt så möjligt, så du har bra flyt till trafiken som redan befinner sig ute på motorvägen. Då sparar du dessutom på bränslet och stör inte trafiken i onödan när de har skyldighet att släppa in dig. Men samtidig så kan ju en påfart se olika ut beroende på hur pass tät trafik det är och vilken hastighet som gäller på motorvägen.

När jag har gjort en påfart på motorväg, så gasar från 3ans växel bestämt upp i en hastighet som ger bra flyt till den övriga trafiken och lägger sedan i 6an. På vissa bilar kan du behöva använda 4an och sedan är det ok att hoppa över direkt till 6an, om din bil just såväl har 6 växlar, eller 3an till 5an om den är 5 växlad. Men överskrid aldrig 3000 varv på räknaren, såvida du inte bedömer att du måste varva över för att undvika en viss situation.
inspektörn 2021-03-02 20:28 ! Citera #
Blanda inte äpplen och päron!
Miljötänket är alltid underordnad trafiksäkerheten!!!!!
Om du måste upp i 4000rpm, gör det då!!!
Hoppa inte i växlarna förrän ni nått er SLUTHASTIGHET!!!!
Det viktiga är att komma upp i hastighet!
Lägger du i en för hög växel i för låg hastighet tappar du möjligheten att accelerera och den möjligheten måste du ha annars kan det bli riktigt farligt!
Gäst 2021-03-06 17:23 ! Citera #
inspektörn 2021-03-02
Blanda inte äpplen och päron!
Miljötänket är alltid underordnad trafiksäkerheten!!!!!
Om du måste upp i 4000rpm, gör det då!!!
Hoppa inte i växlarna förrän ni nått er SLUTHASTIGHET!!!!
Det viktiga är att komma upp i hastighet!
Lägger du i en för hög växel i för låg hastighet tappar du möjligheten att accelerera och den möjligheten måste du ha annars kan det bli riktigt farligt!
Så där tycker jag med. När jag övningskörde 2007 så fegade jag upp i hastighet på en 90km/tim väg. eco-driving tänkte ju jag men fick göra om accelerationen och läraren sa att just komma upp i hastighet var viktigare än att köra miljövänligt just då eller nått liknade. Och det håller jag hårt på än i dagens läge ser till att komma upp i hastighet snabbt på påfarter på motorvägen tex för att inte bli ett hinder/drabbas av problem när man ska ut på motorvägen.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov