Start > Körkortsforum > Körde upp i Lund och Sölvesbor…

Körde upp i Lund och Sölvesborg

cheers 2021-02-26 00:38 ! Citera #
Hej!
Jag vill berätta hur uppkörningar gick. Btw, svenska är inte mitt modersmål, så please understand bad grammar!

Jag har ingen bil och handledare, så jag körde bara med trafikskola. De var duktiga, men jag var så rädd att gasa och det tog lång tid att vänja mig vid hög hastighet. Dessutom är reglerna och driving culture lite annorlunda jämfört med mitt hemland, så det tog extra tid pga det, tycker jag. Jag har haft 60 körlektioner * 80 minuter totalt.

Jag körde upp i Lund för två veckor sedan. Inspektören var ganska trevlig men jag var så nervös. Jag fick köra från Trafikverket - mot centrum - södra esplanaden(där jag fick parkera, backa in i rutan) - Dalbyvägen - E22 mot Malmö - till vägen 108 mot Kävlinge - tillbaka till Trafikverket.

Från Brunnsgatan till Dalbyvägen finns två körfält: det vänstra till en liten rondell, och det högra är bussfält. Där bad inspektören mig om att svänga till höger och jag såg inte den bussfält-skylt. Man måste placera bilen till det vänstra fältet för att köra in i rondellen, och svänga till höger sen. och jag var inte helt säker om Brunnsgatan är huvudled eller inte, så när en bil kom högerifrån, tvekade mycket och jag stannade helt även om jag inte behövde. Så jag blev underkänd.

Det var så svårt att hitta ny tid i Lund, och andra städer i Skåne! Trafikskolan bokade ny tid i april, men jag ville köra upp en gång till innan. Så jag bokade Sölvesborg och hyrde trafikverkets bil.

Hade två körlektioner till, körde mer i andra platser där jag inte hade kört innan och tränade på att se skylt tidigt och planera i tid. Kollade google maps över Sölvesborg och läste om det i denna forum (tack!), och jag fick veta att det bara finns tre rondeller och ett trafikljus där.

Jag körde upp idag i Sölvesborg. Inspektören var extremt lugn och trevlig. Jag kollade på youtube video om V60 för säkerhetskontoll, men jag slapp det eftersom inspektören i Lund redan markerade det. Han var jättesnäll och berättade hur jag justerar seat, mirrors, bilnkers i denna bil.

Vägar i Sölvesborg var lätt att köra jämfört med Lund. Särskilt rondellerna. Det finns ingen rondell som Nova-rondellen i Sölvesborg. Kan inte geografi i Sölvesborg, så jag minns inte exakt, men jag började från parkeringsplats vid Coop(nygatan) - Repslagaregatan - Sparbanksgatan - Trädgårdsgatan och svängde till höger, korsa järnvägen - hamngatan - markgatan - (backade runt hörnet nånstans) - Blekingevägen - E22 mot Kalmar - Avfart nr 47 - Hälleviksvägen och sen E22 mot Malmö - Sölvesborg Väst och Kärnpaslättsvägen - parkerade bredvid en bil i en parkeringsplats - Skånevägen - Idrottsvägen - Rådmansgatan? sen... små vägar till Coop.

Det var svårt i början eftersom jag var ovan vid bilen. Bromsen och ratten var känsliga, och ljudet från motor var också annorlunda med trafikskolans bil. Men inpektören var snäll och han sade att han förstår detta. På grund av detta, ibland var bromsningen inte så bra. Och jag missförstod fel en gång vad han sade och tände på fel blinkers, men jag blev ändå godkänd! Han berättade att det är helhetsbedömning och jag körde på ett säkert sätt, därför godkännade han mig trots några misstag.

Jag spenderade mycket pengar för 60 körlektioner och jag ville verkligen ge upp manuellt körkort. Jag var verkligen hopplös! men... Ger inte upp och lycka till alla er!!!
Gäst 2021-02-26 01:44 ! Citera #
Grattis till körkortet! Så du körde upp med trafikskolan första gången och sen körde du upp privat och blev godkänd?
Cheers 2021-02-26 09:28 ! Citera #
Gäst 2021-02-26
Grattis till körkortet! Så du körde upp med trafikskolan första gången och sen körde du upp privat och blev godkänd?
Ja, precis!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo