Start > Körkortsforum > Klarade precis teorin, tips an…

Klarade precis teorin, tips angående frågorna

Agge 2021-02-16 18:02 ! Citera #
Tjena forumet! Ville först säga tack till alla som hjälp till att bidra med bra info inför testerna, det hjälpte mig så jag tänkte att jag kunde dela med mig lite :) :

Idag klarade jag teoriprovet, det var mitt första försök och jag fick 58/65. Ska jag vara ärlig hade jag ganska dåliga förberedelser så jag ska inte uttala mig om hur man bör plugga inför provet (många har redan gjort det). Kan dock berätta lite smått om frågorna jag fick och vad som förvånade mig:

Som andra har beskrivit så handlar mycket av provet om trafikregler och säker körning, det kom lite fakta/statistikfrågor om t.ex miljö, släp och mörkerkörning men de verkade inte utgöra lika stor del som testproven på körkortonline (plugga dock på sådana frågor för de är extremt svåra att härleda). Det var många frågor där man fick bilder på olika trafiksituationer och där man skulle bestämma i vilka fall man t.ex har väjningsplikt, se till att hålla koll på när man får köra om, hur man förhåller sig till cyklister osv!
Det kom några enstaka frågor om broms- och reaktionssträcka men dessa krävde inte en massa huvudberäkningar eller miniräknare, handlade mest om att veta förhållanden mellan hastighet och bromssträcka. Många säger att frågorna på provet är mycket svårare än de på denna sidan men det höll jag faktiskt inte med om (kanske hade tur, eller så var det bara att man satt längre och var mer fokuserad).

Nu till den stora grejen: På ett antal frågor så fick man se korta filmsnuttar från perspektivet av en bil i en trafiksituation, därefter ska man välja det bästa sättet att agera i situationen (det var t.ex ett fall där man körde på motorväg och det kom ett antal bilar i accelerationsfältet bredvid). Det viktiga med dessa videos som jag inte tänkte på förens jag dubbelkollade svaren var att man kan se både bakspegel och sidospeglarna, vilket bidrog med information som tycktes vara väsentlig för att svara rätt. Det kanske bara är jag som är dum som inte tänkte på det men håll i alla fall utskick för det.

Ett till tips som många säkert redan vet är att inte vara rädd för att spara frågor tills senare. Jag markerade 10-15 frågor som jag sedan gick tillbaka till efter att ha svarat på alla frågor, det gjorde att jag blev ”klar” med provet snabbare och kunde sitta med de svåra frågorna ostört.

Det var det jag hade att säga, lycka till allesammans! :lol:
Entill 2021-02-16 21:37 ! Citera #
Klarade teorin idag med , på håret men nu är det klart! Tagit till mig områdena jag ska läsa vidare på dock - tycker det är grymt att man får en sån feedback från Trafikverket (såklart) , jag håller med dig totalt angående hur provet var upplagt, vill också understryka det du nämner: markera och gå tillbaka till de frågor du inte kan besvara/ känner dig osäker på! Se till att du har läst och sett ALLA frågor det är viktigast så du inte stressar på slutet! Samt om du kan, försök att memorera på ett ungefär vilka frågor som du markerat som var svårast, tex på slutet, mitten, slutet. Allt för att vinna tid. Lycka till ! X
ss 2021-02-17 09:21 ! Citera #
Tack för dessa tips! Har mitt teori prov i mars och är väldigt glad att få dessa tips. :D

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov