Start > Körkortsforum > Sollentuna

Sollentuna

Gäst 2021-02-12 19:56 ! Citera #
Körde upp i Sollentuna idag 11.40, tänkte bara skriva ner min rutt då jag vet att det hjälpte mig att läsa vart man får åka.

Vänster ut från Trafikverket, höger mot de två stora rondellerna, mot E4, mot Arlanda, svänga av Rotebro (tips att öva på den avfarten då rondellen kan vara lite knepig efter avfarten) sen direkt kommer en till rondell, tog höger i den för att åka till Rotebro C och sen första vänster och första vänster igen för parkera på en parkering, sen vidare till ett bostadsområde i Norrviken och baka runt hörn, sen tillbaka till Sollentuna och Trafikverket.

Lycka till!
Gäst 2021-02-13 20:50 ! Citera #
Åh tack! Gick det bra?
Fick du köra Norrviksleden tillbaka?
Gäst 2021-02-15 20:02 ! Citera #
Det gick bra! Klarade det, dock tredje försöket haha. Precis, fick åka en lång mindre väg tillbaka där det först är 60 men sen efter ett tag blir det 50 så man är uppmärksam på det. Tror det var norrviksleden!
Sollentuna 2021-02-15 23:24 ! Citera #
Kände mig stressad inför min uppkörning så här är vad jag fick göra på min uppkörning i Sollentuna.(hoppas det hjälper nån)

Körde upp idag (2020-02-15) 17:10. ca 30-35 min totalt
Började med att jag blev ombedd att kontrollera vindrutetorkare fram och bak samt sätta på det ljus på bilen som var lämpligt att använda under uppkörningen (mörker). Jag valde läget Auto. Hon sa ”är du verkligen säker......” Det var rätt men hon ville se hur säker jag var. Hon bad mig att vända bilen (på parkeringen var fronten riktat inåt) och jag valde att åka längst in på parkeringen (den vänstra parkeringsrutan) för att sedan backa runt hörnet (till höger). De rekommenderar jag att göra, man slipper ”backa runt hörn” momentet senare och det är ett väldigt lätt hörn med bra uppsikt.

Tog höger ut från trafikverket, förbi lidl, vänster i korsningen, höger ut på vägen (262), åkte till bensinmacken, där åkte jag två gator i ett villa område och fick parkera på parkeringen 50 meter från macken (shell macken), åkte samma väg (262) jag kom ifrån sedan vidare mot de stora rondellerna nära trafikverket. Hon bad mig att hålla mot Täby och sedan mot Hagby (höger avfart i båda rondellerna), igenom tunneln, svängde av vid Hagby avfart, två vänstersvängar och tillbaka samma väg som jag kom (i motsatt körfält givetvis), in i tunneln, avfart Sollentuna C och raka vägen tillbaka till parkeringen där vi började.

Jag blev godkänd trots dessa fel: började en vänstersväng fast jag blev ombedd att svänga höger (jag lyckades lösa situationen dock), glömde blinka vid parkering, och körde lite för långsamt vid flera tillfällen.

Ps fick ingen kritik av min inspektör utan alla fel var sånna som jag själv kom på i efterhand. Lycka till!!!
Lisa 2021-02-21 20:21 ! Citera #
Sollentuna 2021-02-15
Kände mig stressad inför min uppkörning så här är vad jag fick göra på min uppkörning i Sollentuna.(hoppas det hjälper nån)

Körde upp idag (2020-02-15) 17:10. ca 30-35 min totalt
Började med att jag blev ombedd att kontrollera vindrutetorkare fram och bak samt sätta på det ljus på bilen som var lämpligt att använda under uppkörningen (mörker). Jag valde läget Auto. Hon sa ”är du verkligen säker......” Det var rätt men hon ville se hur säker jag var. Hon bad mig att vända bilen (på parkeringen var fronten riktat inåt) och jag valde att åka längst in på parkeringen (den vänstra parkeringsrutan) för att sedan backa runt hörnet (till höger). De rekommenderar jag att göra, man slipper ”backa runt hörn” momentet senare och det är ett väldigt lätt hörn med bra uppsikt.

Tog höger ut från trafikverket, förbi lidl, vänster i korsningen, höger ut på vägen (262), åkte till bensinmacken, där åkte jag två gator i ett villa område och fick parkera på parkeringen 50 meter från macken (shell macken), åkte samma väg (262) jag kom ifrån sedan vidare mot de stora rondellerna nära trafikverket. Hon bad mig att hålla mot Täby och sedan mot Hagby (höger avfart i båda rondellerna), igenom tunneln, svängde av vid Hagby avfart, två vänstersvängar och tillbaka samma väg som jag kom (i motsatt körfält givetvis), in i tunneln, avfart Sollentuna C och raka vägen tillbaka till parkeringen där vi började.

Jag blev godkänd trots dessa fel: började en vänstersväng fast jag blev ombedd att svänga höger (jag lyckades lösa situationen dock), glömde blinka vid parkering, och körde lite för långsamt vid flera tillfällen.

Ps fick ingen kritik av min inspektör utan alla fel var sånna som jag själv kom på i efterhand. Lycka till!!!
”och jag valde att åka längst in på parkeringen (den vänstra parkeringsrutan) för att sedan backa runt hörnet (till höger).”

Har läst den där meningen så många gånger och har försökt förstå vilket hörn till höger du menar haha.
Du menar vänstra parkeringsrutan längst in och så valde du att backa runt till vänster och sen ut höger?

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo