Start > Körkortsforum > Uppkörning underkänt i Farsta

Uppkörning underkänt i Farsta

Gäst 2021-02-19 17:29 ! Citera #
Gäst 2021-02-10
Vissa inspektörer är kriminella asså, Skit i det och boka en ny tid (om det finns) sen är det bara att hoppas på en annan inspektör framöver. Oftast försöker dom att byta inspektörer för att helhetsbilden ska bli så bra som möjligt!
Det kanske finns någon enstaka inspektör som lyckats bli kvar i landet, men det förs statistik på alla inspektörer om man jämför på flera olika typer av prov som har genomförts på kontoret, som man sedan mäter skillnaden till andra inspektörers bedömningar och resultat, osv.
Så lång historia kort, det går INTE att fuska och vara ett rövhål utan att det lyser igenom. Förarprövaren kvalitetssäkras av trafikverket regelbundet plus att transportstyrelsen gör tillsyn, detta betyder att en person åker med en hel dag och ser hur proven går till.

Jag tror själv inte trafikinspektören är kriminell eller vill sätta dit någon.
Däremot försöker den garanterat rädda ett nästan underkänt prov, genom att köra skymda korsningar och tighta till det för att ha argument för att kunna ge dig körkort med en helhetsbedömning.
Och som förarprövaren säger, små misstag är okej men det får ALDRIG bli farligt, eller rena regelbrott! Då spelar det liksom ingen roll hur bra du kör i övrigt! Det hade varit tjänstefel att ge bort körkort..

Kör du för fort fram i skymda korsningar så är du inte riskmedveten.
Gäst 2021-02-19 17:39 ! Citera #
Gäst 2021-02-10
Vissa inspektörer är kriminella asså, Skit i det och boka en ny tid (om det finns) sen är det bara att hoppas på en annan inspektör framöver. Oftast försöker dom att byta inspektörer för att helhetsbilden ska bli så bra som möjligt!
”Oftast försöker dom att byta inspektörer för att helhetsbilden ska bli så bra som möjligt”

Oftast? Vad har du hört det?
Eller det är ditt egna påhitt?

För du har helt fel, dom får inte byta! Det är slumpen som avgör vilken inspektör som får provet.
Däremot finns det undantag som gör det möjligt att göra byten tex. vid jävsituationer.

Men snälla skriv inte några påståenden som inte är sanna! Isåfall får du skriva att du tror att det är så..
Björn He 2021-02-19 19:13 ! Citera #
Gäst 2021-02-10
För de som undrar körde jag upp i Linköping och rekommenderar Linköping starkt för den som ska ta körkort. Personligen jag att det var svårare i Linköping för det var väldigt mycket landsvägar och och mycket motorvägar men för er som duktiga på det rekommenderar jag Linköping.
Jag rekommenderar Västerås!
Ivan 2022-03-16 09:07 ! Citera #
Körde upp i Farsta igår fick rutten på det som nämns tidigare i forumet villaområdet gamla Enskede. Där är det generellt 30km/h som gäller men det kan man aldrig köra där. Utan jag höll 19-20 som Max. Plus vid varje korsning eftersom höger regel gäller så stannade jag glodde som en stork åt båda hållen plus back spegeln sen körde vidare. Utöver detta även körning flervägs stoppplikten längre ned på vägen samt cirkulationen efter det tillbaka till Trafikverket via 73 an. Godkänd! Så tipset till er alla som kör den rutten. Lugnt och fint bara och tänk lägg extra vikt på villaområdet. Lycka till!
Färdig 2022-03-16 10:25 ! Citera #
Jag körde upp i Farsta en gång, och då körde vi en del runt Bagarmossen. Underkändes dock för att jag inte ”körde på” eftersom det fanns en huvudled, och förarprövaren tolkade min försiktighet som att jag inte förstod att jag hade företräde. Vad jag anser orättvist är att jag saktade ner i korsningar som hade övergångsställen, när det fanns folk i närheten. Jag saktade alltså inte ned pga jag trodde jag skulle lämna företräde åt andra bilister i korsningarna. När hon gav mig beskedet om detta ”misstag” invände jag med mina intentioner, men då hävdade hon att hon i övrigt gjort en ”helhetsbedömning”. Frågade då henne om hon kan specificera, det ville hon inte. Det var ett tufft nederlag, och det beslutet kändes inte helt legitimt. Samtidigt är förarprövare inga “übermensch”, och de måste tolka ens körning på ett eller annat sätt. Kontentan är väl att ”sakta ner ordentligt” i villakvarter inte ska antas som lag, eftersom det kan ge upphov till missförstånd om hur man tolkar andra regler som tex huvudled och företräde.
Förbannad 2023-04-06 13:42 ! Citera #
En bekant blev idag kuggad på att inspektören sa att hon inte rörde på huvudet och tittade noga på omgivningen, jag handleder henne och vet att hon är noga med att studera omgivningen både i speglar och dolda punkten, så jag undrar om denna instruktör inspektören kör privat så som hon vill att kandidaterna som ska ta körkort ska göra, kan definitivt inte tro det så ett gott råd från mig ( kör för fan inte upp i Farsta, för vid minsta lilla fel så blir ni kuggade, kuggnings statistiken är oerhört hög både i Järfälla och i Farsta vilket innebär utkastade pengar, har läst deras recitioner och ser att man bl.à skriker åt kandidaterna och beter sig illa och gör saker som innebär kuggning

Senaste foruminläggen

Rubrik
1
I dag 14:09
8
I går 20:00
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo