Start > Körkortsforum > Farsta - en till berättelse!

Farsta - en till berättelse!

Charlie 2021-02-08 16:03 ! Citera #
Hej
Som många andra här tänkte jag dela med mig om min uppkörning i Farsta – kanske det hjälper någon. Jag klarade första uppkörningen dessutom!
Jag tog automatkörkort och har bara kört via bilskola – ca 30 lektioner blev det totalt. Att lära sig köra bilen och alla trafikregler var inga problem däremot har jag tyckt det var lite jobbigt psykologisk, jag var väldigt rädd i början (svårt att lita på att andra ute på vägarna) men tack vare min fantastiska körlärare (världens bästa psykolog) så har jag kommit över mina rädslor!

Så, jag körde upp en lördag kl 13.50.I mitt ”paket” ingick det en halvtimmes uppvärmning med bilskolan vilket var skönt – komma igång med ”bilkörar-huvudet”.
Klockan 13.45 så parkerar vi utanför Trafikverket. Ut kommer min trafik-inspektör, jag fick Susanne. Som säkerhetskontroll fick jag kolla broms-ratt-servo och parkeringsbroms. Inga problem! Vid det här laget gick jag på någon slags auto-pilot – nervositeten hade släppt, nu var det bara fokusering.
Vi tog vänster vid första korsningen ut från TV och sen höger – höger i rondellen och då förstod jag att vi skulle ta avfart mot Stockholm. Här syns skylten väldigt sent så ta det lugnt på bron och sakta in ordentligt innan man svänger höger på påfarten. Det var ganska lite trafik så det var inga problem att komma ut. Låg i behagliga 68 km på 70-väg – håll bra avstånd!
Får direktiv att köra mot Hökarängen. Här har jag övningskört en del så jag vet hur man hittar. Kruxet nu var ju bara att den påfart man ska in på är väldigt lång och det låg en bil och puttrade precis bredvid mig. Vad ska jag göra! Inte bästa läget men jag valde att bromsa in lite – kolla dödavinkel etc och så körde jag sakta in bakom. Följer anvisning mot Hökarängen och nu börjar det bli lite nervöst för jag hade tidigare bara kör mot Hökarängen Industriområde som är skyltat, och här är det ända en ganska skarp kurva om man ska till Hökarängen, utan ytterligare en skylt. Jag frågade helt enkel Susanne hur jag åker nu eftersom jag inte ser en skylt – inga problem, Susanne hjälpte mig.
Jag ligger i högerfil vilket blir perfekt – Hökarängen rakt fram bara! Nu får jag direktiv att efter en stor bro (man ser den tydligt) ska jag svänga vänster – på direkten! Jaha – ok!
Jag tittar lång fram som jag lärt mig och ser skylt för vägararbete – mitt körfält kommer att upphöra – jag måste lägga mig i vänster. Nu är det ganska mycket trafik men alla krypkör nästan så jag kollar döda vinkel etc, blinkar och kör in. Tror bilen bakom var beredd på det till och med.
Nu nojar jag lite över vänstersvängen men som tur är det flera som ska köra dit så jag kunde ”följa John” lite här – bilar framför mig blinkar vänster så då fattade jag. Här var det trafikljus och rött – bra – då kunde jag spana in på vägen dit jag skulle – en 30-väg, villa-område!
Jag tog det väldigt lugnt, högerregel gäller. Jag visade tydlig att jag fattade det genom att vrida lite på huvudet och spana in i varje korsning. Var det skymd sikt satte jag foten på bromsen ifall att. Mycket väg gupp också! Nu förstod jag att vi var på väg mot järnvägskorsningen (vid Fagersjö)! Där hade jag tränat någon gång innan men från andra hållet så att säga. Det var rött och nedfällda bommar. Nu blev jag lite osäker på placering – det är väldigt trång där. Jag stannar lite olämpligt så Susanne ber mig att köra fram lite mer ”så jag inte är i vägen för de andra bilarna” som ska korsa. Ahh – inte så bra!! Nåväl – jag kommer ihåg att man ska vänta på att det blinkar vit (många gör misstaget att börja köra redan när bommar är uppe, då kör man mot rött och blir kuggad). Jag stannar och kollar uppsikt väldigt noga innan jag kör över. Väl över har jag väjningsplikt och det är många bilar – kändes som en evighet plus att bilen som skulle svänga in från vänster vinkade fram mig – han var sjyst helt enkelt.
Körde mot Nynäshamn – lätt sträcka, 70-väg men ganska mycket trafik så jag låg väl i 50 med bra avstånd! Kommer fram till den stora rondellen (alltså slutet av Magelungsvägen) och får instruktion att ta vänster. Ingen trafik här så rondell går jättebra.
Jaha – sen var det första till höger. Nu är vi på Kristinehamnsvägen, 30-väg, högerregel, ganska dålig sikt då det är en kurvig väg och många övergångsställen så jag puttrade i 20-25km. Nu är jag nervös för jag har inte fått parkering eller backning. Och jag hade inte hunnit öva på fickparkering!
Vad tror ni hon ber mig om – jo, en fickparkering! Fy sjutton! Ja, på med auto-piloten igen. Jag hade iallafall tittat på några videos om detta! Första försöket var katastrof! Noll koll! Jag valde att avbryta och frågade om jag kunde få testa igen. Inga problem. Lite längre fram fanns en till lucka som var på lite planare väg och mindre snö så jag körde fram dit istället. Så – nu tog jag det lugnt och försökte minnas från videon (Gröna körhäftet finns en jättebra) – och gjorde enligt de instruktionerna. Jag lyckades!! Det var en katastrof-parkering men in kom jag!
Sen var det bara att köra ut och vi fortsatte höger i korsningen, rakt fram i rondellen tillbaka mot TV. Väl vid TV bad hon mig köra in på deras parkering (den var tom) och valde en tom plats som jag körde in sakta på, avslutar med att trycka ner bromsen alldeles för hårt så Susanne nästan flyger fram. Oj, oj – säger hon! Ja, oj… säger jag tillbaka!
Vid det här laget är jag helt nollställd! Susanne säger snabbt att jag är godkänd, men jag måste jobba på min pedal-teknik – jo tack!!
När jag väl kom hem fick jag lite panik – hade hon verkligen sagt att jag var godkänd? Gud,tänk om jag hörde fel? Nojade lite till tills mailet kom om att jag verkligen klarat uppkörningen, ha ha!
Så – med detta sagt – nej, den perfekta uppkörningen kanske inte finns – men det är helheten som bedöms, detta var inte min bästa körning men det gick en då! Nu på vintern är det ju extra viktigt att tänka på hastigheten! Lycka till!
pandan 2021-02-08 19:46 ! Citera #
Vad kul att du klarade uppkörningen! hur var underlaget i Farsta och däromkring? Var det halt?
Gäst 2021-02-08 20:09 ! Citera #
Stängde du av bilens motor när du stod och väntade på tåg? (när bommen var nere menar jag)
Charlie 2021-02-08 22:02 ! Citera #
Ja runt vägarna i villa-området var det halt så kör lite extra försiktigt!
Jag körde med bilskolans bil som har automatiskt avstängning när man står still, motor stänger av på en gång nästan och så fort man trycker lite på gasen så startar bilen igen! Men visst, viktigt att tänka på att stänga av motorn om man står och väntar så där om man nu inte har det automatiskt
Nervös tjej 2021-02-08 22:46 ! Citera #
Har kuggat uppkörningen i Sollentuna och har bokat min andra i Farsta nästa vecka. Är nervös för har hört att det är lite svårt att ”klara” sig i Farsta. Han jag hade i Sollentuna var väldigt hemsk och man kände inte sig bekväm med honom.
Gäst 2021-02-08 23:12 ! Citera #
Nervös tjej 2021-02-08
Har kuggat uppkörningen i Sollentuna och har bokat min andra i Farsta nästa vecka. Är nervös för har hört att det är lite svårt att ”klara” sig i Farsta. Han jag hade i Sollentuna var väldigt hemsk och man kände inte sig bekväm med honom.
Jag personligen tycker så här om Farsta:

Sänder de dig till höger vid TV så har du en betydligt lättare väg. Sänder de dig mot vänster, då gäller det att vara riktigt skarp.

Vänster: De tar dig norrut och där finns en hel kluriga vägar.


Skarpnäck: Bussfil hela till höger, var noga med att inte råka köra in där. Skarpnäcksväng är riktigt skarp som namnet säger så se upp när du kommer från motorvägen så du inte missar det.


Globen: Helt för jävligt när det gäller skyltar. Rondellen utanför Globen har ställt till det för mig många gånger förut.

Enskede: Samma sak där med vissa skyltar.

Enkelriktade vägar finns vid Blåsut, Hökarängen och Trånsund. Se till att placera dig rätt när du ska svänga vänster om du kommer från en enkelriktade väg.

Hökarängen / Fagerstad med järnvägskorsning. Lättare att komma neråt backen nerfrån Hökarängen än att komma uppåt från Fagerstad - tycker jag iaf. Det finns betydligt mer plats och bättre sikt att komma ner än att svänga skarp sväng uppåt.


Höger: Söderut. Här är det mestadels se till att få ihop med trafiken på motorvägen då många envisas med att ligga i mittfil så du inte kör om dem på högra sidan. Annars är det Lissmavägen och några andra landsvägar som kan vara knepiga när man ska svänga vänster, speciellt den där jävla Beijer vid Lissma.

Som sagt: Sänder de dig mot högra sidan (dvs sänder dig söderut så grattis, du hade turen på din sida! Sänder de dig norrut, GL HF!

Värsta stället de KAN sända dig är faktiskt Hammarbysjöstad med alla dessa jävla spårvagnar och cyklister på sommaren.

Men lite tur är det att det ligger ganska långt bort så om en inspektör skickar dig dit, då är han / hon på humör att fälla dig, riktigt ambitiös inspektör dvs....

Men förallas trevnads skull så önskar jag att de sänder er Söderut. Finns betydligt flera ”fällor” på norra sidan.


Lycka till nu!
Nervös tjej 2021-02-08 23:28 ! Citera #
Gäst 2021-02-08
Jag personligen tycker så här om Farsta:

Sänder de dig till höger vid TV så har du en betydligt lättare väg. Sänder de dig mot vänster, då gäller det att vara riktigt skarp.

Vänster: De tar dig norrut och där finns en hel kluriga vägar.


Skarpnäck: Bussfil hela till höger, var noga med att inte råka köra in där. Skarpnäcksväng är riktigt skarp som namnet säger så se upp när du kommer från motorvägen så du inte missar det.


Globen: Helt för jävligt när det gäller skyltar. Rondellen utanför Globen har ställt till det för mig många gånger förut.

Enskede: Samma sak där med vissa skyltar.

Enkelriktade vägar finns vid Blåsut, Hökarängen och Trånsund. Se till att placera dig rätt när du ska svänga vänster om du kommer från en enkelriktade väg.

Hökarängen / Fagerstad med järnvägskorsning. Lättare att komma neråt backen nerfrån Hökarängen än att komma uppåt från Fagerstad - tycker jag iaf. Det finns betydligt mer plats och bättre sikt att komma ner än att svänga skarp sväng uppåt.


Höger: Söderut. Här är det mestadels se till att få ihop med trafiken på motorvägen då många envisas med att ligga i mittfil så du inte kör om dem på högra sidan. Annars är det Lissmavägen och några andra landsvägar som kan vara knepiga när man ska svänga vänster, speciellt den där jävla Beijer vid Lissma.

Som sagt: Sänder de dig mot högra sidan (dvs sänder dig söderut så grattis, du hade turen på din sida! Sänder de dig norrut, GL HF!

Värsta stället de KAN sända dig är faktiskt Hammarbysjöstad med alla dessa jävla spårvagnar och cyklister på sommaren.

Men lite tur är det att det ligger ganska långt bort så om en inspektör skickar dig dit, då är han / hon på humör att fälla dig, riktigt ambitiös inspektör dvs....

Men förallas trevnads skull så önskar jag att de sänder er Söderut. Finns betydligt flera ”fällor” på norra sidan.


Lycka till nu!
Tack för beskrivningen!
Får väl hoppas på att det blir höger då.
Hur är det när de ber en att backa/parkera. De i Sollentuna var väldigt petiga med det. Tycker det är enklare när man säger ” parkera på en valfri plats av ......”
Gäst 2021-02-09 00:01 ! Citera #
Jag vet inte om alla gör så i Farsta men de 4 jag körde med har alltid gett order vart man ska man parkera, exakt vilken parkering som gäller.

Så ja, tyvärr inte valfritt här i Farsta av de jag kört upp med iaf.


Samma sak med backa runt hörnet. Jag fick också ordagrant order om vilket hörn det ska vara.

Jag tror det finns en anledning till varför det är så många som kuggar i Farsta.

Inte bara för att vägarna är luriga runt om i Farsta med omnejd men också att inspektörerna där är lite striktare än på andra ställen.

Vissa av de är ganska petiga också.

Men du kan ju ha tur att få någon lite lugnare inspektör. Det finns några proffsiga inspektörer där också, vissa där ska ha beröm.

Men jag vet iaf en som inte ens kunde regler haha....

Den personen hade till och med fel på ett ställe, fick till och med bekräftelse från körskolelärarna.

Men nog finns det ruttna äpple i alla träd. Man får bara tänka positivt. Öva och slappna av ordentligt när det väl gäller.
Lena 2021-03-23 19:25 ! Citera #
Charlie 2021-02-08
Hej
Som många andra här tänkte jag dela med mig om min uppkörning i Farsta – kanske det hjälper någon. Jag klarade första uppkörningen dessutom!
Jag tog automatkörkort och har bara kört via bilskola – ca 30 lektioner blev det totalt. Att lära sig köra bilen och alla trafikregler var inga problem däremot har jag tyckt det var lite jobbigt psykologisk, jag var väldigt rädd i början (svårt att lita på att andra ute på vägarna) men tack vare min fantastiska körlärare (världens bästa psykolog) så har jag kommit över mina rädslor!

Så, jag körde upp en lördag kl 13.50.I mitt ”paket” ingick det en halvtimmes uppvärmning med bilskolan vilket var skönt – komma igång med ”bilkörar-huvudet”.
Klockan 13.45 så parkerar vi utanför Trafikverket. Ut kommer min trafik-inspektör, jag fick Susanne. Som säkerhetskontroll fick jag kolla broms-ratt-servo och parkeringsbroms. Inga problem! Vid det här laget gick jag på någon slags auto-pilot – nervositeten hade släppt, nu var det bara fokusering.
Vi tog vänster vid första korsningen ut från TV och sen höger – höger i rondellen och då förstod jag att vi skulle ta avfart mot Stockholm. Här syns skylten väldigt sent så ta det lugnt på bron och sakta in ordentligt innan man svänger höger på påfarten. Det var ganska lite trafik så det var inga problem att komma ut. Låg i behagliga 68 km på 70-väg – håll bra avstånd!
Får direktiv att köra mot Hökarängen. Här har jag övningskört en del så jag vet hur man hittar. Kruxet nu var ju bara att den påfart man ska in på är väldigt lång och det låg en bil och puttrade precis bredvid mig. Vad ska jag göra! Inte bästa läget men jag valde att bromsa in lite – kolla dödavinkel etc och så körde jag sakta in bakom. Följer anvisning mot Hökarängen och nu börjar det bli lite nervöst för jag hade tidigare bara kör mot Hökarängen Industriområde som är skyltat, och här är det ända en ganska skarp kurva om man ska till Hökarängen, utan ytterligare en skylt. Jag frågade helt enkel Susanne hur jag åker nu eftersom jag inte ser en skylt – inga problem, Susanne hjälpte mig.
Jag ligger i högerfil vilket blir perfekt – Hökarängen rakt fram bara! Nu får jag direktiv att efter en stor bro (man ser den tydligt) ska jag svänga vänster – på direkten! Jaha – ok!
Jag tittar lång fram som jag lärt mig och ser skylt för vägararbete – mitt körfält kommer att upphöra – jag måste lägga mig i vänster. Nu är det ganska mycket trafik men alla krypkör nästan så jag kollar döda vinkel etc, blinkar och kör in. Tror bilen bakom var beredd på det till och med.
Nu nojar jag lite över vänstersvängen men som tur är det flera som ska köra dit så jag kunde ”följa John” lite här – bilar framför mig blinkar vänster så då fattade jag. Här var det trafikljus och rött – bra – då kunde jag spana in på vägen dit jag skulle – en 30-väg, villa-område!
Jag tog det väldigt lugnt, högerregel gäller. Jag visade tydlig att jag fattade det genom att vrida lite på huvudet och spana in i varje korsning. Var det skymd sikt satte jag foten på bromsen ifall att. Mycket väg gupp också! Nu förstod jag att vi var på väg mot järnvägskorsningen (vid Fagersjö)! Där hade jag tränat någon gång innan men från andra hållet så att säga. Det var rött och nedfällda bommar. Nu blev jag lite osäker på placering – det är väldigt trång där. Jag stannar lite olämpligt så Susanne ber mig att köra fram lite mer ”så jag inte är i vägen för de andra bilarna” som ska korsa. Ahh – inte så bra!! Nåväl – jag kommer ihåg att man ska vänta på att det blinkar vit (många gör misstaget att börja köra redan när bommar är uppe, då kör man mot rött och blir kuggad). Jag stannar och kollar uppsikt väldigt noga innan jag kör över. Väl över har jag väjningsplikt och det är många bilar – kändes som en evighet plus att bilen som skulle svänga in från vänster vinkade fram mig – han var sjyst helt enkelt.
Körde mot Nynäshamn – lätt sträcka, 70-väg men ganska mycket trafik så jag låg väl i 50 med bra avstånd! Kommer fram till den stora rondellen (alltså slutet av Magelungsvägen) och får instruktion att ta vänster. Ingen trafik här så rondell går jättebra.
Jaha – sen var det första till höger. Nu är vi på Kristinehamnsvägen, 30-väg, högerregel, ganska dålig sikt då det är en kurvig väg och många övergångsställen så jag puttrade i 20-25km. Nu är jag nervös för jag har inte fått parkering eller backning. Och jag hade inte hunnit öva på fickparkering!
Vad tror ni hon ber mig om – jo, en fickparkering! Fy sjutton! Ja, på med auto-piloten igen. Jag hade iallafall tittat på några videos om detta! Första försöket var katastrof! Noll koll! Jag valde att avbryta och frågade om jag kunde få testa igen. Inga problem. Lite längre fram fanns en till lucka som var på lite planare väg och mindre snö så jag körde fram dit istället. Så – nu tog jag det lugnt och försökte minnas från videon (Gröna körhäftet finns en jättebra) – och gjorde enligt de instruktionerna. Jag lyckades!! Det var en katastrof-parkering men in kom jag!
Sen var det bara att köra ut och vi fortsatte höger i korsningen, rakt fram i rondellen tillbaka mot TV. Väl vid TV bad hon mig köra in på deras parkering (den var tom) och valde en tom plats som jag körde in sakta på, avslutar med att trycka ner bromsen alldeles för hårt så Susanne nästan flyger fram. Oj, oj – säger hon! Ja, oj… säger jag tillbaka!
Vid det här laget är jag helt nollställd! Susanne säger snabbt att jag är godkänd, men jag måste jobba på min pedal-teknik – jo tack!!
När jag väl kom hem fick jag lite panik – hade hon verkligen sagt att jag var godkänd? Gud,tänk om jag hörde fel? Nojade lite till tills mailet kom om att jag verkligen klarat uppkörningen, ha ha!
Så – med detta sagt – nej, den perfekta uppkörningen kanske inte finns – men det är helheten som bedöms, detta var inte min bästa körning men det gick en då! Nu på vintern är det ju extra viktigt att tänka på hastigheten! Lycka till!
Vilken trafiklärare hade du? Är också väldigt rädd och skulle nog behöva en som är sådär bra på det psykologiska som din var.
moni 2021-03-25 11:16 ! Citera #
Gäst 2021-02-08
Jag personligen tycker så här om Farsta:

Sänder de dig till höger vid TV så har du en betydligt lättare väg. Sänder de dig mot vänster, då gäller det att vara riktigt skarp.

Vänster: De tar dig norrut och där finns en hel kluriga vägar.


Skarpnäck: Bussfil hela till höger, var noga med att inte råka köra in där. Skarpnäcksväng är riktigt skarp som namnet säger så se upp när du kommer från motorvägen så du inte missar det.


Globen: Helt för jävligt när det gäller skyltar. Rondellen utanför Globen har ställt till det för mig många gånger förut.

Enskede: Samma sak där med vissa skyltar.

Enkelriktade vägar finns vid Blåsut, Hökarängen och Trånsund. Se till att placera dig rätt när du ska svänga vänster om du kommer från en enkelriktade väg.

Hökarängen / Fagerstad med järnvägskorsning. Lättare att komma neråt backen nerfrån Hökarängen än att komma uppåt från Fagerstad - tycker jag iaf. Det finns betydligt mer plats och bättre sikt att komma ner än att svänga skarp sväng uppåt.


Höger: Söderut. Här är det mestadels se till att få ihop med trafiken på motorvägen då många envisas med att ligga i mittfil så du inte kör om dem på högra sidan. Annars är det Lissmavägen och några andra landsvägar som kan vara knepiga när man ska svänga vänster, speciellt den där jävla Beijer vid Lissma.

Som sagt: Sänder de dig mot högra sidan (dvs sänder dig söderut så grattis, du hade turen på din sida! Sänder de dig norrut, GL HF!

Värsta stället de KAN sända dig är faktiskt Hammarbysjöstad med alla dessa jävla spårvagnar och cyklister på sommaren.

Men lite tur är det att det ligger ganska långt bort så om en inspektör skickar dig dit, då är han / hon på humör att fälla dig, riktigt ambitiös inspektör dvs....

Men förallas trevnads skull så önskar jag att de sänder er Söderut. Finns betydligt flera ”fällor” på norra sidan.


Lycka till nu!
Hej! Kan du berätta exakt var Hökarängen / Fagerstad med järnvägskorsning är?. Jag har förarprov i Farsta nästa vecka.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest