Start > Körkortsforum > Enkelriktat gata

Enkelriktat gata

Sad 2021-02-01 22:40 ! Citera #
Jag har gjort fel idag jag kört mot enkelriktat gata på den andra hållet, och har fått körkort for 2 veckor sidan, er så ledsen eftersom jag har gjort fel och er räd for om någon så mig eller om där finnes kamera så kan jag tappar körkortet!! Andra som har felet på samma sätt jag vet det er mycket dumt !!! :cry: :cry:
Björn He 2021-02-02 00:34 ! Citera #
Man kan i regel EJ bestraffas för trafikregelbrott utan att ha ertappats av någon trafikpolis som varit på plats och uppmärksammat det.

En gång när jag var 15 år och hade bråttom så cyklade jag förbi rött ljus i en signalreglerad gatukorsning, men gick fri, fast det kunde ha varit livsfarligt för mig. Lyckligtvis hann bilarna med grönt ljus stanna i tid eftersom de nästan precis hade fått grönt ljus och börjat köra.

Sen råkade jag av misstag köra förbi rött ljus nån snöig vinterdag när jag var 19 år gammal och skulle stanna vid rött ljus för vänstersvängande, men jag lyckades inte stanna före stopplinjen p.g.a. halt väglag som fick min bil att börja sladda och glida vid inbromsning, förbi stopplinjen. Lyckligtvis blev det inga trafikböter för mig och inte heller någon risk för olycka, för det kom lyckligtvis ingen mötande trafik när jag gled förbi stopplinjen samtidigt som det var rött ljus vid vänstersväng.
Björn He 2021-02-02 00:40 ! Citera #
Sen vill jag tillägga att jag tycker det är relativt orimligt att räkna körning mot rött ljus som straffbart trafikregelbrott. Det är ju inte straffbart att gå över ett bevakat övergångsställe vid rött ljus (för gående) sålänge det sker utan risk för fara eller hinder, så då är det normalt okej att korsa en körbana vid rött ljus om ingen fordonstrafik närmar sig övergångsstället. Borde det inte i så fall kunna vara okej att köra mot rött vid en bevakad korsning, på villkoret att det sker utan fara eller hinder för korsande trafik?

I många länder som Storbritannien, Australien och USA kan heller inte körning mot rött ljus ge indraget körkort, men däremot kan det ge 6 så kallade straffpoäng av 12 möjliga; så att köra mot rött ljus kan ju vara okej en gång men om det sker för andra gången så blir körkortet återkallat och måste tas om.
Gäst 2021-02-05 20:56 ! Citera #
Alla gör vi små fel.

Hänt mig för 4 år sen lol.

Råka komma fel, enkelriktat, upptäkte det skitsnabbt, vände fort som attan.

Skämsröd i fejjan var jag haha...

Drog lärdom snabbt som satan av det....alldrig upprepa det igenm
Björn He 2021-02-08 15:42 ! Citera #
När jag körde på en fyrfältig motorvägssträcka nån gång när jag var 19 år gammal så körde jag om någon långsammare bil i körfältet näst längst till höger på höger sida, alltså på sidan närmast vägkanten, men jag började känna mig ångerfull över det när jag fick höra en gammal universitetskamrat berätta att han som klarade sin uppkörning på tredje försöket blev kuggad på första försöket med anledning av ”bara” ett lindrigt misstag.

^Hans misstag var att när han körde på den trefältiga 110-sträckan på riksväg 73 mellan Farsta/Trångsund och Handen tror jag (där hastighetsbegränsningen dock nu är sänkt till 100 km/tim), då körde han om en annan bil, som körde i mittersta körfältet i relativt mycket lägre hastighet än 110 km/tim, i det högra körfältet. Den där inspektören sa till honom att han dessvärre icke är godkänd med anledning av den där omkörningen på höger sida, eftersom inte han följde trafikregler; det är ju i regel inte tillåtet att köra om på sidan närmast vägkanten som han gjorde (på en väg med högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim), och om han mot förmodan ville köra om den där långsammare bilen i mittersta körfältet så borde han ha sänkt sin hastighet och flyttat sig till det vänstra körfältet för att köra om på sidan närmast mittremsan istället för att köra om i det högra körfältet närmast vägkanten.
Gäst 2021-02-08 20:49 ! Citera #
Björn He 2021-02-08
När jag körde på en fyrfältig motorvägssträcka nån gång när jag var 19 år gammal så körde jag om någon långsammare bil i körfältet näst längst till höger på höger sida, alltså på sidan närmast vägkanten, men jag började känna mig ångerfull över det när jag fick höra en gammal universitetskamrat berätta att han som klarade sin uppkörning på tredje försöket blev kuggad på första försöket med anledning av ”bara” ett lindrigt misstag.

^Hans misstag var att när han körde på den trefältiga 110-sträckan på riksväg 73 mellan Farsta/Trångsund och Handen tror jag (där hastighetsbegränsningen dock nu är sänkt till 100 km/tim), då körde han om en annan bil, som körde i mittersta körfältet i relativt mycket lägre hastighet än 110 km/tim, i det högra körfältet. Den där inspektören sa till honom att han dessvärre icke är godkänd med anledning av den där omkörningen på höger sida, eftersom inte han följde trafikregler; det är ju i regel inte tillåtet att köra om på sidan närmast vägkanten som han gjorde (på en väg med högre hastighetsbegränsning än 70 km/tim), och om han mot förmodan ville köra om den där långsammare bilen i mittersta körfältet så borde han ha sänkt sin hastighet och flyttat sig till det vänstra körfältet för att köra om på sidan närmast mittremsan istället för att köra om i det högra körfältet närmast vägkanten.
Jag gjorde faktiskt samma misstag som din vän - för några veckor sen :p

Som tur var det på en övningskörlektion med trafikskolan. Fick lära mig något nytt den dagen av läraren.

På uppkörning för en vecka sen körde vi samma väg: Trångsund - Handen.

Där var det någon jäkel igen (mittfilssnigel) som satt och körde 70 km på 100-vägen. Den här gången, då jävla, då var jag beredd på att fråga inspektören:

”Ska vi av snart eller ska vi längre fram så jag kan planera min omkörning på vänster?”

Då så inspektören att vi ska av snart vid nästa avfart. Så jag höll mig kvar på högra sidan. 70km/h och såg till att inte överskrida snigeln bredvid mig.

Avfart närmade sig som tur så jag slapp vara en snigel själv som blockerar högra filen.

Var så tacksam att jag lärde mig detta under övningskörningen. Man vet ju att enligt teorin får man inte köra om på högra sida på en 100-väg om det inte finns godtycklig anledning för det: kö, olika destination, bla bla bla... Men hjärna ville ändå köra om den där snigeln på högra sidan.
Björn He 2021-02-09 13:39 ! Citera #
Gäst 2021-02-08
Jag gjorde faktiskt samma misstag som din vän - för några veckor sen :p

Som tur var det på en övningskörlektion med trafikskolan. Fick lära mig något nytt den dagen av läraren.

På uppkörning för en vecka sen körde vi samma väg: Trångsund - Handen.

Där var det någon jäkel igen (mittfilssnigel) som satt och körde 70 km på 100-vägen. Den här gången, då jävla, då var jag beredd på att fråga inspektören:

”Ska vi av snart eller ska vi längre fram så jag kan planera min omkörning på vänster?”

Då så inspektören att vi ska av snart vid nästa avfart. Så jag höll mig kvar på högra sidan. 70km/h och såg till att inte överskrida snigeln bredvid mig.

Avfart närmade sig som tur så jag slapp vara en snigel själv som blockerar högra filen.

Var så tacksam att jag lärde mig detta under övningskörningen. Man vet ju att enligt teorin får man inte köra om på högra sida på en 100-väg om det inte finns godtycklig anledning för det: kö, olika destination, bla bla bla... Men hjärna ville ändå köra om den där snigeln på högra sidan.
Jag hoppas du lärde dig av ditt misstag från körlektionen. Det var ju tur för dig att inte du körde om en ”mittfilssnigel” i höger körfält på uppkörningen för då skulle du med säkerhet bli kuggad. Det är ju tydligen lätt att tendera köra om närmast vägkanten när man ser att det är relativt många andra som gör så, men man måste inse att det inte alltid är rätt att göra som andra trafikanter gör; att andra trafikanter inte alltid följer trafikregler innebär EJ att man själv också slipper följa trafikregler.

Jag har själv kört relativt ofta på den där trefältiga före detta 110-sträckan på Nynäsvägen, som numera har sänkt hastighet till max 100 km/tim, och fick uppleva att de flesta fordon körde i mittersta körfältet istället för det högra utan att både köra om långsammare trafik och ens köra i 110 km/tim utan relativt mycket saktare. Lyckligtvis har jag aldrig kört om någon ”mittfilssnigel” i höger körfält på Nynäsvägen, som min gamla universitetskamrat gjorde när han blev kuggad på första försöket av tre; för när jag kör på Nynäsvägen så brukar jag alltid hålla blicken långt framåt för att hinna uppmärksamma framförvarande trafik, och när jag uppmärksammar att jag som kör 110 km/tim (eller 100 nu när 110-gränsen sänkts till 100) närmar mig något fordon i relativt lägre hastighet så brukar jag placera mig i vänster körfält och stanna kvar i körfältet ända tills jag hunnit passera och placera mig själv framför alla ”sniglar” som sölar i mittersta körfältet.

Innan jag körde på Nynäsvägen för första gången (med körkort) så hade jag lärt mig en läxa av den där incidenten på en fyrfältig motorvägssträcka där jag körde om en långsammare bil i körfältet näst längst till höger på sidan närmast vägkanten. Just då trodde jag att det är tillåtet att köra om fordon i körfält till vänster närmast vägkanten, eftersom relativt många andra trafikanter gör så, men jag kände mig ångerfull över det när jag fick veta att min universitetskamrat blev kuggad på uppkörningen med anledning av ”enbart” hans lindriga misstag, att han körde om en ”mittfilssnigel” i höger körfält.
Björn He 2021-02-09 13:45 ! Citera #
Nån snubbe skrev till mig på Facebook att det finns skäl till att inte omkörning är tillåten på sidan närmast vägkanten, utom i vissa undantagsfall, och skälet till det är att det anses som en trafiksäkerhetsrisk att bli omkörd av andra fordon på sidan närmast vägkanten med tanke på att den så kallade dolda vinkeln är större på sidan närmast vägkanten än på sidan närmast mötande trafik/mitten av vägen, och en sidokrock med någon som försöker köra om närmast vägkanten kan bli förödande i högre hastighet.

I Tyskland är det såvitt jag vet JÄTTESTRÄNGT FÖRBJUDET att köra om något annat fordon på sidan närmast vägkanten på Autobahn, men omkörning till höger på motorväg och motortrafikled verkar inte vara lika strängt förbjudet i Sverige.
lkmlkmekmlkm 2021-02-09 21:39 ! Citera #
Så om man på en trefilig motorväg kör på höger körfält, och har en snigel i mittfältet, så ska man (för att passera den enligt reglerna), först förlytta sig till mittersta körfält, sen vänster körfält, passera snigeln, för att därefter byta tillbaka till mitten, och slutligen högerfältet (grundplaceringen) igen?
Björn He 2021-02-09 22:57 ! Citera #
lkmlkmekmlkm 2021-02-09
Så om man på en trefilig motorväg kör på höger körfält, och har en snigel i mittfältet, så ska man (för att passera den enligt reglerna), först förlytta sig till mittersta körfält, sen vänster körfält, passera snigeln, för att därefter byta tillbaka till mitten, och slutligen högerfältet (grundplaceringen) igen?
Svar ja, eftersom inte omkörning är tillåten på sidan närmast vägkanten. Det är faktiskt bestraffningsbart att köra om närmast vägkanten, men märkvärdigt nog ger det normalt ingen körkortsindragning, men i Tyskland kan det troligtvis ge körkortsindragning eftersom Tyskland har jättestrikt förbud mot omkörning närmast vägkanten.

I Sverige finns det dock undantag från regeln att man måste köra om på sidan närmast mötande trafik. På en motorväg eller annan väg med fler körfält än ett för trafik i samma färdriktning är det ju tillåtet att köra om fordon i vänster körfält närmast vägkanten om hastighetsbegränsningen är max 70 km/tim, men om den är högre än 70 km/tim så är det inte tillåtet utom vid köbildning, när körfälten leder till olika destinationer eller när fordon är placerade i olika körfält i anslutning till en korsning (då det finns en vägvisare om en kommande avfart).

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov