Start > Körkortsforum > Tips om Trafikverkets bilar

Tips om Trafikverkets bilar

A 2021-02-01 00:05 ! Citera #
Hej jag ska köra upp om några dagar med trafikverkets bil (manuell) och undrar om det finns några tips och trix om deras bilar.
Finns det någonting som man ska tänka extra på när man kör dem, märke på bil, någonting speciellt med säkerhetskontrollen beroende på deras bil osv. ( hört att diesel bilar typ drar eller åker av sig själv ibland, lite tips om det kanske )
Jag ska köra upp i Farsta btw
:)
Gäst 2021-02-01 00:25 ! Citera #
Deras Volvo V60 Diesel har elektrisk stoljustering (knappar på sidan av förarstolen). Handbromsen är även den elektrisk. Tänk på att ställa in allt ordentligt innan du åker iväg, stol, speglar, ratt etc.

Förövrigt en väldigt fin och lättkörd bil. Lycka till!
Gäst 2021-02-01 01:13 ! Citera #
Finns wv passat också men typ samma. Backen på olika ställen bara. Åk dit och glo in i fönstret på en innan så vet du var alla knappar sitter. Både v60 och passat är lättkörda moderna bilar som inte utgör några problem för en van förare. Jag tog själv lappen i Farsta nyligen. ;)
Gäst 2021-02-01 01:17 ! Citera #
V60 har en display på höger sida som visar om du bör växla upp eller ner. :o Bra att veta. Provförrättaren uppmanade mig till att följa den om jag var osäker på växel. ;)
A 2021-02-01 09:05 ! Citera #
Tack för alla svar! :) :)
Lugnar mig lite, tror även min körskola har diesel wv golf för den drar hela tiden på låga växlar så är lite van med det iallafall
Inspektör 2021-02-03 21:18 ! Citera #
Kör du nya v60 så är backen på samma plats som 6:an så du kan inte lägga i fel växel! Du behöver inte trycka ner växelspaken eller så.
När du står still blir det backen och när du kör i högre hastighet 6:an.

Hoppa inte växlar!
Och om du ska hoppa växel så gör det precis när du nått hastigheten du ska fortsätta hålla.
Exempel du kör ut på en landsväg eller motorväg, accelerera!!
tänk inte miljö!! Utan kör 1:an 2:an 3:an 4:an och sen när du nått hastigheten 90km/h eller 110km/h först då hoppa till 6:an

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo