Start > Körkortsforum > Enklare att bli godkänd på vin…

Enklare att bli godkänd på vintern?

Gun-vår 2021-01-30 23:37 ! Citera #
Har hört från vissa att det ska vara enklare att köra upp på vintern, men är det verkligen så?

Tänker på att kraven från provledaren kanske blir högre då man förväntas köra mer riskmedvetet och på ett helt annat sätt när det är förrädiskt väder.

Vad tror ni, är det enklare att få godkänt på vintern än på sommaren, och i så fall varför bokar de flesta på sommaren då?
Gäst 2021-01-31 00:12 ! Citera #
Det beror på hur du ser på det.

På landsväg tycker jag iaf att det är svårare på vintern. Svårare att backa runt ett hörn på landsväg då man kan olyckligtvis hamna i diket om man inte håller rätt avstånd till kanterna.

Inspektörer är också extra noga med att du ska hålla rätt avstånd och bromsa i tid på vintern.

Å andra sidan så slipper vi alla dessa jäkla störiga cyklister och speciellt dessa elspark-cyklar.

Dessa är störigare än getingar. De kommer ner i höga hastigheter runt backen nerförs och vrider man inte på huvudet noga så blir det så lätt hänt att de flyger rakt ut på gatan.

Överlag är det bättre att köra upp i stan på vintern medan det är betydligt bättre att köra upp ute på landsväg på sommaren.

Det är också lite annorlunda att köra i snön.
Acke 2021-01-31 00:44 ! Citera #
Jag tog det nyss för några dagar sen ute i Falun på en skola som heter DriveSafe som jag kan starkt rekommendera. Det var betydligt lättare när det är snö ute då man kör automatiskt långsammare.
Såg i kommentaren över att man har svårt o backa runt hörn men det är en halvmeter höga snövallar så jag skulle säga att det var lätt ändå.
Lycka till!
D 2021-01-31 09:27 ! Citera #
Hej! Jag körde upp i fredags och klarade det! Kan säga att det absolut hade sina fördelar med vinterväglaget, sådant som lägre hastigheter och mindre cyklister osv.

Däremot märkte jag att inspektören var mycket mer uppmärksam på hur anpassning skedde på snöigare/halare vägar i bostadsområden. Jag har 2 kollegor som kuggat senaste dagarna pga dålig anpassning på 30 vägar under rådande väglag. Sedan backning runt hörn eller parkering kan ju vara klurigare med snöhögar, is osv så man lär öva på det.

Jag tror du måste vissa på ännu större riskbedömning när du kör upp på vintern, givetvis alltid viktigt oavsett tid på året men desto tydligare behövs detta visas under vintern är min upplevelse :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo