Start > Körkortsforum > Uppkörning i Farsta med snön

Uppkörning i Farsta med snön

Kari 2021-01-27 10:22 ! Citera #
Hej!

Jag ska köra upp på måndag i Farsta. Har ni några tips? Är det något som man måste tänka, om ska köra upp med snö och det är halt? Till example om man kör på en 70 väg, jag tror att man kan inte köra minst att 60 eller hur?
GL 2021-01-27 12:23 ! Citera #
Hej!
Jag körde upp i Farsta igår. Där det var snö hade jag lägre hastighet, körde dom flesta 30-sträckor på tvåans växel och 50-sträckorna på treans växel.

Du måste ha en större marginal för inbromsning än när det är snöfritt.
Är det dåligt vägunderlag så spelar inte skyltarna så stor roll. Det ska kännas säkert att sitta i bilen med dig.

Givetvis måste du ha koll på annan trafik och inte bromsa upp trafiken i onödan.

Ha bra koll i speglarna och titta långt fram så ska det nog gå bra.

Lycka till!
Kari 2021-01-27 13:07 ! Citera #
GL 2021-01-27
Hej!
Jag körde upp i Farsta igår. Där det var snö hade jag lägre hastighet, körde dom flesta 30-sträckor på tvåans växel och 50-sträckorna på treans växel.

Du måste ha en större marginal för inbromsning än när det är snöfritt.
Är det dåligt vägunderlag så spelar inte skyltarna så stor roll. Det ska kännas säkert att sitta i bilen med dig.

Givetvis måste du ha koll på annan trafik och inte bromsa upp trafiken i onödan.

Ha bra koll i speglarna och titta långt fram så ska det nog gå bra.

Lycka till!
Tack så mycket för dina tips! ;)
Körde du på motorvägen igår? Kommer du ihåg var du körde?
Klarade du uppkörningen?
Jag känner mig lite nervös... :scared:
GL 2021-01-27 13:34 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen och känner stor tacksamhet till Susanne som satt i bilen och bedömde min körning.
Jag blev väldigt lugn direkt och körde nog mitt bästa tack vare hennes lugnande småprat.

Innan körningen fick jag kolla styr och bromsservo samt biltutan.

Körningen började åt höger ut från området och sen ut på 73an med riktning mot Nynäshamn.
Svängde av vid Länna och tog rondellerna och sen in på industriområdet. Backparkering vid Willys och sen tillbaka mot Stockholm.
Svängde av vid Larsboda och sen direkt till vänster och en vändning i en av dom första korsningarna på den vägen.

Sen tilllbaka till Trafikverket, parkera rakt in och så fick jag godkänt!
Körningen tog nog ca 30 minuter.
Kari 2021-01-27 13:59 ! Citera #
GL 2021-01-27
Jag klarade uppkörningen och känner stor tacksamhet till Susanne som satt i bilen och bedömde min körning.
Jag blev väldigt lugn direkt och körde nog mitt bästa tack vare hennes lugnande småprat.

Innan körningen fick jag kolla styr och bromsservo samt biltutan.

Körningen började åt höger ut från området och sen ut på 73an med riktning mot Nynäshamn.
Svängde av vid Länna och tog rondellerna och sen in på industriområdet. Backparkering vid Willys och sen tillbaka mot Stockholm.
Svängde av vid Larsboda och sen direkt till vänster och en vändning i en av dom första korsningarna på den vägen.

Sen tilllbaka till Trafikverket, parkera rakt in och så fick jag godkänt!
Körningen tog nog ca 30 minuter.
STORT GRATTIS! :) :) :)
Tack så mycket för ditt info!
Jag känner mig lugnare med dina kommentarer!
GL 2021-01-27 15:14 ! Citera #
Tack, och till med din uppkörning!

Senaste foruminläggen

Rubrik
6
I dag 04:34
10
I dag 00:37
1
I går 19:26
2
I går 14:09
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor