Start > Körkortsforum > Byta körskola?

Byta körskola?

Anonym 2021-01-25 17:39 ! Citera #
Jag har nu bara några månader kvar tills jag fyller 18 år och vill ta mitt körkort. Har kört på flitigt ända sedan sommaren 2019 då jag började köra privat med mina föräldrar. Har därför många timmar bakom ratten då jag kört några gånger i veckan regelbundet sen jag började köra. Har kört en del olika bilar för att få in vanan av olika fordon både manuell och automat. Har även kört på de flesta sorters vägar (landsväg, stadskörning, motorväg osv). I Augusti 2020 så tog vi en testlektion med min nuvarande körskola. Där fick jag höra att min körning var mycket bra och att jag först i Januari 2021 kunde börja ta lektioner för att få körkortet så tidigt så möjligt i Mars. Det jag skulle göra hemma fram tills dess var att fortsätta hålla körningen igång och plugga teorin på Elevcentralen fram tills dess. Jag gjorde allt detta. Sedan i början av December kände jag att det börja bli dags att boka proven samt risktvåan då jag redan gjort riskettan i Oktober. När vi kom in sa dem att detta var inget dem kunde göra förräns jag hade min första lektion som jag hade bokat in i Januari. Risktvåan kunde dem heller inte boka då jag inte hade gjort tillräckligt med teori enligt dem. Vilket jag inte tidigare fått info om. Vi accepterade det då och jag kom tillbaka i Januari för min första lektion. All teori gjord om mycket körning privat. Vi gjorde upp planen för körkortet. Han bokade in 15 lektioner. Vilket jag tycker känns mycket med tanke på hur mycket jag redan kört och vad han tidigare sagt. Nu har jag mitt teoriprov i slutet av Mars och min uppkörning i mitten av April. Har heller inte fått någon bedömning eller kommenterer efter min lektion i början av Januari. Dem har även avbokat min ”test provkörning” som jag skulle ha med dem där man testar sina kunskaper. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Byta körskola, överreagerar jag?
Gäst 2021-01-26 00:18 ! Citera #
Kör upp privat och spara pengarna. skit i trafikskolor :o
Anonym 2021-01-26 10:42 ! Citera #
Gäst 2021-01-26
Kör upp privat och spara pengarna. skit i trafikskolor :o
Har verkligen funderat på detta ett tag. Men varit lite rädd för att göra det. Mest då det känns som där är många fallgropar som man kan råka ut för. Men samtidigt känner jag själv att jag har mycket vana bakom ratten och att jag kör lugnt och säkert. Vad ska man isåfall tänka på?
Gäst 2021-01-26 14:03 ! Citera #
För mig fungerade det att endast köra privat. Som ”körlektioner” tittade jag på ”ta körtkort” videos på youtube, riktigt bra info där som jag tror är identisk till den man får på körskolan. De har ju en video på alla moment i princip och de är ju en körskola så :o Skillnaden är att du får göra dessa moment själv. Fungerar nog inte för alla men är man hyfsat säker i sin körning redan så. Jag tog körkortet på detta sätt ;) Krävdes 2 uppkörningar. La ut 6000kr
Anonym 2021-01-26 19:52 ! Citera #
Gäst 2021-01-26
För mig fungerade det att endast köra privat. Som ”körlektioner” tittade jag på ”ta körtkort” videos på youtube, riktigt bra info där som jag tror är identisk till den man får på körskolan. De har ju en video på alla moment i princip och de är ju en körskola så :o Skillnaden är att du får göra dessa moment själv. Fungerar nog inte för alla men är man hyfsat säker i sin körning redan så. Jag tog körkortet på detta sätt ;) Krävdes 2 uppkörningar. La ut 6000kr
Ja, har kollat en del på deras videor. Mycket bra faktiskt. Tack så mycket för hjälpen och råden :)
Gäst 2021-02-15 13:34 ! Citera #
Körde 2016 via en körskola, när jag körde upp klara jag det inte. Körde samma väg vi alltid körde via körskolan, när jag sen körde upp så gjorde jag samma sak men blev kuggad pga fel placeringar osv. Min lärare hade inte ens gått igenom det med mig när vi körde. Så 12 lektioner åt helvete, fick varken lära mig backa in i parkering, fickparkering eller omkörningar.

Gav upp o började köra privat med sambon i nov -20, tog 3 lektioner med körskolan men ny lärare för att få lite tips(ville inte skriva in mig igen på ny skola) o så bokade jag privat uppkörning o klarade körkortet. Sambon som inte ens är körlärare lärde mig bättre än läraren på körskolan. :x
Gäst 2021-02-15 18:42 ! Citera #
Gäst 2021-02-15
Körde 2016 via en körskola, när jag körde upp klara jag det inte. Körde samma väg vi alltid körde via körskolan, när jag sen körde upp så gjorde jag samma sak men blev kuggad pga fel placeringar osv. Min lärare hade inte ens gått igenom det med mig när vi körde. Så 12 lektioner åt helvete, fick varken lära mig backa in i parkering, fickparkering eller omkörningar.

Gav upp o började köra privat med sambon i nov -20, tog 3 lektioner med körskolan men ny lärare för att få lite tips(ville inte skriva in mig igen på ny skola) o så bokade jag privat uppkörning o klarade körkortet. Sambon som inte ens är körlärare lärde mig bättre än läraren på körskolan. :x
Var glad att du ens har någon att köra med! ....

Vi andra stackarna som inte har någon att köra med får bränna massor med pengar på körskolor... herregud.
Gäst 2021-02-15 21:02 ! Citera #
Du tror inte jag lagt en massa pengar på att köra via trafikskolan?
Det jag menar är att om det inte funkar på trafikskolan så byt eller kör privat :|

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor