Start > Körkortsforum > Omkörning på insidan?

Omkörning på insidan?

Tove 2021-01-25 17:34 ! Citera #
Hej! Jag har en fråga gällande motorväg som är 3 eller 4 filiga. Om jag kör på en väg med 4 körfält, och ligger i det 2a körfältet och en bil i det 3e fältet (alltså till höger om mig) kör snabbare än mig, räknas det som en omkörning? Har tänkt på det här länge att det är ofta bilar kör snabbare höger om en, eller att någon i filen till vänster om en kör långsamt och man själv håller den rätta hastigheten och passerar bilen till vänster. Förstod inte riktigt lagen kring ”passage av fordon”, kan någon snälla förklara vad som är rätt och fel? Om alla körfält ska åt samma håll såklart och inget svänger av..
Gäst 2021-01-26 00:12 ! Citera #
På höger sida.

Undantag 1: Tillåtet om körfälten leder till olika färdmål.
Undantag 2: Tillåtet om det är tät kö i alla körfält.
Undantag 3: Tillåtet om bilarna är i olika körfält vid en korsning.
Undantag 4: Tillåtet om hastighetsbegränsningen är max 70 km/h och det finns minst 2 markerade körfält i samma riktning.
Undantag 5: Tillåtet att passera till höger om ett fordon som tänker svänga vänster.
Gäst 2021-01-26 14:08 ! Citera #
Det är alltså inte tillåtet att köra om på höger sida på en 3 eller 4 filig motorväg om inget av det där stämmer. Så i din beskrivning låter det som att både du och de som kör om på höger sida gör fel. Du som ligger och såsar i andra filen då alla filer utom högerfilen är till för omkörningar. Och de som kör om dig på höger sida.
Emil 2021-01-27 10:52 ! Citera #
Det har varit mycket snack om detta på sistone även på nyheterna.

Det sägs att poliserna kommer att kontrollera dessa 3-fil-motorvägar söder om Sthlm ganska ofta nu eftersom många envisas med att köra i mittfil hela tiden då de känner sig ”bekvämmare” där.

Mittfil är egentligen endast till att köra om de som på inrekörfält (längst till höger) men många tycker det är alltså helt ok att bara ligga i mittfil och glida hela vägen hem men så är det ju verkligen inte.

Problemet är att många kör alldeles för långsamt i mittfil och vad händer då? Jo, de som är till höger bli ju antingen tvungna att köra om mittfilsåkarna genom att byta 2 körfält till vänster och sedan 2 körfälts tillbaka till höger igen (vilket är den lagliga vägen men otroligt onödigt egentligen).

Eller så gör de flesta som så att de kör om på högra sidan - vilket är emot reglerna när många av dessa vägar på 100-110-väg.


Så ja, både mittfilsåkarna bryter mot reglerna och de som blir tvungna att köra om på högra sidan bryter mot reglerna om det inte faller in på en av dessa undantagsreglerna som någon skrivit där uppe.

Så nästa gång du åker ut på motorvägen där det är 3 körfält: håll dig helst till högra sidan. Använd endast mittfil och yttrefil till omkörningar. Skulle alla få för sig att ligga i mittfil så kommer det också automatiskt att öka på antalet olagliga omkörningar på högra sidan då många tyvärr kör för långsamt i mitten.

Det blir ju bara en spiral neråt pga detta så undvik det.
Gäst 2021-01-28 21:26 ! Citera #
Kör ofta den sträckan.

E20, E4.

Många ligger i mittfilen och håller inte hastigheten, bilar till höger kör om tom.

Tyvärr..och det skapar irritation (är en av dem)....

Håll till höger...även om trefilig, fasen.

Så helrätt att de är där o bötar.
Björn He 2021-01-29 13:24 ! Citera #
Att passera fordon i körfält till vänster närmast vägkanten, d.v.s. på högersidan, är enligt svensk lag endast tillåtet i något av följande fall:

1.När hastighetsbegränsningen är max 70 km/tim
2.När körfälten leder till olika färdmål
3.När fordonen kör i olika körfält i anslutning till en korsning
4.När det är köbildning i samtliga körfält

Så det är alltså EJ tillåtet att köra om ett långsammare fordon i körfält till vänster på högersidan; en tidigare universitetskamrat berättade för mig att han, som klarade uppkörningen tredje gången, blev kuggad på första försöket ”bara” med anledning av ett (rätt lindrigt) misstag han gjorde på den trefältiga motorvägssträckan på Nynäsvägen tror jag; hans misstag var att när han som körde cirka 110 km/tim i höger körfält närmade sig en långsammare bilist som låg i mittersta körfältet i bara 80-90 km/tim så körde han om denna nämnda bilist på högersidan, och enligt trafikinspektören fick inte han göra det, utan ha borde istället ha sänkt sin hastighet och bytt körfält för att köra om bilisten i vänster körfält så att omkörningen skett på sidan närmast mötande trafik och EJ på insidan.

Jag har själv kört på Nynäsvägen ett antal gånger tidigare när hastighetsbegränsningen där var 110 km/tim, och upplevde då själv att det är många biljävlar som ”sniglar” där genom att köra i mittersta körfältet istället för i höger körfält, trots att de varken kör om långsammare trafik eller ens kör i cirka 110 km/tim. Lyckligtvis körde jag aldrig själv om någon motorvägssnigel på högersidan, för jag brukade alltid placera mig i vänster körfält tidigt och stannade där ända tills jag hunnit passera och lägga mig framför alla ”sniglande” biljävlar i mittersta körfältet.
Jag vet inte om det är liknande problem med så kallade mittfältsåkare nu när 110-gränsen är sänkt till 100.
Björn He 2021-01-29 13:46 ! Citera #
Gäst 2021-01-28
Kör ofta den sträckan.

E20, E4.

Många ligger i mittfilen och håller inte hastigheten, bilar till höger kör om tom.

Tyvärr..och det skapar irritation (är en av dem)....

Håll till höger...även om trefilig, fasen.

Så helrätt att de är där o bötar.
Du har rätt, det är faktiskt relativt vanligt på den trefältiga 100-sträckan mellan Hallunda och Södertälje med bilister som ”sniglar” genom att köra i mittersta körfältet istället för det högra, utan att köra om långsammare fordon eller ens hålla en hastighet runt 100 km/tim, och det är säkert lika vanligt med ”mittfältssniglar” även på den trefältiga sträckan mellan Farsta/Trångsund och Haninge på Nynäsvägen.

Men ett sätt att undvika olaglig omkörning på sidan närmast vägkanten är ju att försöka hålla blicken långt framåt och om man uppmärksammar att man närmar sig någon långsammare bil i mittersta körfältet så behöver man bara flytta sig ut till vänster körfält för att passera den; jag brukar normalt hinna med det utan dubbelt körfältsbyte för jag är ofta tvungen att köra i mitten hela tiden när jag kör där, eftersom högra körfältet brukar vara fullt med lastbilar och andra fordon som inte klarar av en hastighet omkring 100 km/tim. Lastbilar får heller inte enligt lag köra fortare än 90 km/tim på motorväg (eller 80 km/tim med släpvagn), och på 100-sträckan mellan Södertälje och Hallunda är det t.o.m. såvitt jag noterat endast tillåtet att köra i körfälten till höger och i mitten med fordon tyngre än 3 och ½ ton.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I går 22:41
1
I går 22:06
2
I går 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest