Kör ofta den sträckan.
E20, E4.
Många ligger i mittfilen och håller inte hastigheten, bilar till höger kör om tom.
Tyvärr..och det skapar irritation (är en av dem)....
Håll till höger...även om trefilig, fasen.
Så helrätt att de är där o bötar.
Du har rätt, det är faktiskt relativt vanligt på den trefältiga 100-sträckan mellan Hallunda och Södertälje med bilister som ”sniglar” genom att köra i mittersta körfältet istället för det högra, utan att köra om långsammare fordon eller ens hålla en hastighet runt 100 km/tim, och det är säkert lika vanligt med ”mittfältssniglar” även på den trefältiga sträckan mellan Farsta/Trångsund och Haninge på Nynäsvägen.
Men ett sätt att undvika olaglig omkörning på sidan närmast vägkanten är ju att försöka hålla blicken långt framåt och om man uppmärksammar att man närmar sig någon långsammare bil i mittersta körfältet så behöver man bara flytta sig ut till vänster körfält för att passera den; jag brukar normalt hinna med det utan dubbelt körfältsbyte för jag är ofta tvungen att köra i mitten hela tiden när jag kör där, eftersom högra körfältet brukar vara fullt med lastbilar och andra fordon som inte klarar av en hastighet omkring 100 km/tim. Lastbilar får heller inte enligt lag köra fortare än 90 km/tim på motorväg (eller 80 km/tim med släpvagn), och på 100-sträckan mellan Södertälje och Hallunda är det t.o.m. såvitt jag noterat endast tillåtet att köra i körfälten till höger och i mitten med fordon tyngre än 3 och ½ ton.