Kan någon snälla förklara för mig eller hänvisa till en sida där de förklarar hur man kör i en trefilig rondell?? Hittar ingenting om detta och är så förvirrad när jag kör i rondellen Sollentuna mot rotebro/precis vid Willys/stäket.
Snälla
tack på förhand
Har inge direkta svar på din fråga, tänkte mer dela med mig av länken nedan, ang vad som gäller vid cirkulationsplats, och vad som är rekommenderat men frivilligt.
www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170101/undvik-boter-10-fakta-om-korning-i-rondell-du-maste-veta/
Undrar om inspektörer kuggat folk som inte hållit sig på innerfilen vid vänstersväng (då detta är frivilligt). Det får dom väl inte göra även om dom själva anser att innerfilen vore ”Lämpligast”??
B) YTTERSPÅR.
De flesta större rondeller har två körfält och vid ”vänstersväng” finns det inget lagkrav på att köra in i den inre filen. Man kan köra i ”ytterspår” hela vägen runt. Många rondeller har så kallade påbudsskyltar som anger vilken fil man ska välja för färd åt olika håll. Men även om det finns påbudsskylt är det inget lagbrott att till exempel ligga i högerfilen hela vägen runt.
3 filig rondell är det lättaste jag vet för att vara ärlig, innan du kör in i rondellen titta vart du ska åka och sen följ den väg som du ska mot,exempel när jag skulle till Marknaden så körde jag i det allra högr filen och sedan blinkade jag höger och åkte upp till marnaden,det kääns komplicerat men det är lätt.
Tack snälla för artikeln och era tips!