Start > Körkortsforum > Körkort och diabetes

Körkort och diabetes

Gäst 2010-05-20 18:12 ! Citera #
Hej!
Jag håller på och fixar med mitt körkort nu som 20-åring, men började köra när jag var 16. Då hade jag inte diabetes, men fick det vid 18 ungefär. Jag frågade min läkare om jag behövde några nya tillstånd, men han sa att det egentligen var onödigt och krångligt, och att de inte rapporterade in min diabetes till de som har hand om körkort såvida att jag inte sa till om det själv. Men, en kompis som också fick diabetes rapporterade in det och måste skicka in sjukintyg resten av sitt liv... så min fråga är väl mest om jag ska följa läkarens råd och inte säga något, eller om jag ska vara ”ärlig” och tvingas till massa extra pappersarbete? Någon i samma situation?
Kan tilläggas att jag har ordentlig koll på sjukdomen och alltid ligger på bra värden så min körning påverkas inte av sjukdomen.
Sockerdricka91 2010-05-27 16:48 ! Citera #
Att på något sätt ”fuska” sig förbi pappersarbetet är inte bra. Även om det kanske inte har någon större effekt på dina körskickligheter så är det alltid bäst att vara ärlig. Vem vet vad som händer om du har haft körkort i 10 år, du är med om en trafikolycka och din sjukdom uppdagas? Förstår att det gör det hela lite krångligare, men det brukar alltid löna sig att vara ärlig i längden :)
Gäst 2010-06-13 15:01 ! Citera #
Om du hamnar i någon olyckssituation pga din diabetes ser nog polisen helst att du har fått tillstånd till körkort. Då kan de inte skylla på dig, utan ser att du är godkänd för att köra med din diabetes. Så skulle i alla fall jag resonera.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
6
I går 23:52
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest