Start > Körkortsforum > Parkering på huvudled

Parkering på huvudled

Gäst 2021-01-14 12:14 ! Citera #
Hejsan, jag undrar hur parkeringskyltar på huvudled fungerar? Jag gör massa tester på elevcentralen men det är ju olika varje gång? Om det tex är en P-skylt med texten Avgift 9-18 under och huvudled längst ner så gäller det parkering mot avgift 9-18 och resterande tid fritt? Men när jag gör en uppgift som ser exakt likadan ut, alltså P-skylt högst upp, sen någon tidsangivelse och huvudled längst ner så är det helt plötsligt parkeringsförbud pga huvudled? Hur ska man ens tänka? Det är ju helt slumpartat man får ju typ gissa om det är fritt övrig tid eller ej?? Hur blir det när huvudledskylten är högst upp? (Har gjort några sånna och det är ju också helt slumpat?) Fattar ingenting hjälp!!
Kossi 2021-01-14 13:51 ! Citera #
Hej.
Vad jag har fattat det som så är det om det är mellanrum mellan avgiftsskylten och tiderna så gäller parkeringsförbud när det är kombinerat med huvudledsskylten ( eftersom det egentligen är förbjudet att parkera på huvudled ). Men sitter rutan med ordet ’’avgift’’ och tiderna ihopa, alltså ihopa i en tilläggsruta istället för två så är det fri parkering utan att då behöva betala alla de andra tiderna som inte anges. Hoppas du förstår hur jag menar.
Tror även detta gäller om huvudledsskylten skulle sitta överst.
Någon rätta mig om jag har fel. :)
Björn He 2021-06-20 12:54 ! Citera #
Enligt generella parkeringsregler är det parkeringsförbud på huvudled, men det är däremot tillåtet att parkera på en huvudled om det anges på något vägmärke att parkering är tillåten; enligt paragraf 2 i Trafikförordningen är en trafikant skyldig att rätta sig efter de anvisningar som meddelas för trafikanter genom vägmärken, vägmarkeringar och trafiksignaler, och om en anvisning skiljer sig från någon generell trafikregel så går anvisningen före regeln.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo