Start > Körkortsforum > Två körfält med olika resmål e…

Två körfält med olika resmål efter sväng från ett körfält. Hur ska man köra?

Gast 2021-01-12 13:13 ! Citera #
Titta på den här korsningen i Gamla enskede: https://www.google.com/maps/place/Gamla+Enskede,+Enskede-Årsta-Vantör,+Stockholm/@59.279331,18.0689003,4626m/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465f78254d1e64b9:0x322de65fe5a8c701!8m2!3d59.2793358!4d18.0918094

Om jag vill svänga vänster in under Nynäsvägen för att vända och åka tillbaka mot Farsta/Nynäshamn måste jag hamna i vänster körfält efter svängen. I liknande korsningar har jag alltid gjort så att jag svänger in i rätt körfält direkt men jag börjar bli osäker på om det anses dåligt av någon anledning. Jag har nämligen också hört att man ska ta grundplacering, d.v.s höger körfält efter svängen och sen byta til vänster körfält om det leder dit man ska. I den här situationen kan jag inte se vad poängen skulle vara med att göra så då det ju bara blir mer krångel på det viset. Är det någon som har något smart att säga om detta?

Om det hade varit två körfält till vänster redan innan svängen är det ju klart att jag ska stanna kvar i det jag valt och får då byta efteråt men nu är det ju ett körfält som blir två direkt efter svängen.
Björn He 2021-01-24 17:41 ! Citera #
Du menar den planskilda korsningen mellan Nynäsvägen och Sockenvägen antar jag. Om du kört av Nynäsvägen i riktning mot innerstaden för att vända och köra på Nynäsvägen igen i motsatt riktning, då skall ju du såvitt jag vet använda vänster körfält för vänstersväng från avfartsvägen eftersom det körfältet gäller för vänstersväng. När du skall göra nästa vänstersväng så skall ju du använda det vänstra körfältet även där. I många korsningar brukar ju ett ”nytt” körfält till vänster bildas, avsett för vänstersvängande trafik. Detta är ju en ganska enkel sak som man bör kunna redan när man cyklar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
26
I dag 13:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo