Start > Körkortsforum > Mår dåligt när jag kör

Mår dåligt när jag kör

Hanna 2021-01-12 09:11 ! Citera #
Jag måste så dåligt när jag tänker på nästa gång jag ska övningsköra. Har total ångest och känner mig helt värdelös och usel på att köra. Alla blir bara sura på mig och jag fattar ingenting känns det som. Jag ser grejer men min hjärna registrerar liksom inte vad det innebär, jag är långsam med blicken och har tydligen dålig avsökning... Blir även osäker och nervös så jag stänger liksom av och tänker att jag inte ens orkar bry mig för hur jag än gör blir det fel, spelar ingen roll om jag gör mitt bästa. Jag har själv inte heller någon aning om hur jag ska förbättra dessa saker och har dessutom bokad uppkörning med körskolans bil snart.. Fattar inte hur de kan bokat uppkörning när jag inte ens är redo??

Måste öva på avsökning, har någon några tips på hur jag kan göra det? Min uppkörning är ju snart.. Vet att man ska kolla långt fram, jag gör ju det men 1. Hjärnan registrerar inte vad som står, 2. Vad ska jag ens kolla på? Hjälp :(
Ang 2021-01-12 11:06 ! Citera #
Gud, vad man känner igen sig i din beskrivning!

Jag tror du egentligen är en bättre förare än vad dina nerver ger dig cred för.
Om jag tar mig själv som ett exempel så jag har kommit fram till att det är min prestationsångest som främst ställt till det för mig på vägarna.

För, köra kan jag (kör dessutom automat, vilket inte ens går att jämföra med manuell), kunskapen, och koll på vad jag ska uppmärksamma har jag även den.

Däremot, precis som du beskriver så är det som att förmågan att registrera omgivningen påverkas såpass negativt pga nerverna, att det leder till att man plötsligt är en helt värdelös förare. Och att då dessutom ha någon bredvid sig som påpekar detta (vilket dom SKA) får en att känna sig misslyckad.

Nu vet inte jag om du har några andra svårigheter med att ta in intryck/inlärningssvårigheter osv som kanske begränsar dig. Annars tror jag det hela, lite som i mitt fall, handlar om kasst självförtroende och att lätt bli stött över kritik (även om den är konstruktiv för att man känner sig dum).
Jag tror du egentligen har ganska bra koll på vad du bör uppmärksamma på vägarna dvs regler, skyltar, avstånd från framförvarande bilar, hastighet, väglag, hinder, sikt, titta långt fram, planering, fotgängare cyklister, ge tecken, dödavinkeln, osv osv...
Det är dina nerver och självkänslan som ställer till det för dig.

Jag har inga geniala tips att ge dig tyvärr, men det felet jag gjorde i början var att helt undvika platser där jag gjort något fel vilket är det sämsta man kan göra, för det är precis så rädslor växer och till slut blir rena fobier.

Så numera om jag för en miss någonstans och för stunden inte kommer ihåg allt vad handledaren gett för kritik ang felet/missen, så brukar jag t om gå tillbaks till dom vägarna med google maps för att typ ”återuppleva” det igen och kolla ev skyltar, väganvisningar osv jag kan ha missat.
För att sedan, vid nästa körning, köra på samma plats, gör om - göra rätt, och vända det till något positivt som jag tagit lärdom av.
Sen blir det ju såklart inte exakt samma situation då trafiken är helt annorlunda nästa gång men då har man allafall vänt på det hela till något positivt och den negativa känslan avtar.

Sen en annan grej, andningen. Är man som person benägen till att lätt få ångest/känna stress så är rätt andning ett verktyg som hjälper. Med tiden släpper det. Du kommer få ditt kort så småningom, ge inte upp! :D Men det är viktigt att
du tar tag i det. Sen kanske det stämmer att du inte riktigt är redo för en uppkörning än. Samtidigt har jag svårt att förstå varför dom skulle boka en uppkörning redan om du absolut inte var i närheten till redo.

För att slippa kugga i onödan, om du på riktigt känner själv att du inte är där än, så be dom skjuta upp det något om sannolikheten är att du, om ens bara pga nerverna ändå skulle kugga. Men dra inte ut på det allt för länge. I värsta fall får du väl boka en ny tid.

Hela övningskörningsresan gav mig faktiskt mer insikt i hur mycket jag behövde jobba på mitt självförtroende och prestationsångest. Kanske du också bör? Livet kan bli onödigt jobbigt annars. Lycka till! Du fixar det till slut. Uppdatera gärna :)
Gast 2021-01-12 12:47 ! Citera #
Om du inte känner dig redo borde du be trafikskolan boka om uppkörningen och försöka få mer mängdträning.

Tänk också på att när man övningskör får man det påpekat för sig varje gång man gör ett misstag, vilket kan leda till
att man känner sig konstant kritiserad. Det behöver inte betyda att du är ovanligt obegåvad när det kommer till körning.
Gäst 2021-01-12 16:02 ! Citera #
Om du inte känner dig redo så ska du ju inte köra upp... Det ska ju vara roligt att köra bil. Du behöver bli mer självständig, ta för dig lite mer. Be läraren hålla käft osv. Våga säga nej :x Jag skulle inte vilja möta någon som är osäker på allt de gör i trafiken.
Hanna 2021-01-13 21:13 ! Citera #
Hej hörni, tack för alla tips. Ja ni har helt rätt, jag har ganska dåligt självförtroende och det i samband med att jag är van vid att vara duktig i skolan... Antar att jag får börja jobba mer på att lita på mig själv men det är ju också svårt. Ska höra med skolan vad de tycker, önskar bara att de kunde berätta om jag är hopplös eller inte...

Tack snälla för all pepp, känns mycket bättre. Kikar in om en månad när jag har fixat uppkörningen ;)
Gäst 2021-01-30 19:42 ! Citera #
Jag tycker att du ska köra mer innan du kör upp. Ju mer du kör desto enklare blir det att just köra bil. Då frigörs hjärnans kapacitet för avsökning och beslutsfattande. Det du beskriver har de flesta upplevt i början. Det är jobbigt men du måste gå igenom det jobbiga. Asså, bara bita ihop och fortsätta tugga det sura äpplet, trots att det inte känns att äpplet blir mindre. Men det blir det, jag lovar. Du fixar det!
Gäst 2021-01-30 19:58 ! Citera #
Tycker du borde övningsköra på lugna platser för att träna upp avsökningen, om du övningskör hemma med en familjemedlem etc kan du göra det. Om du tex kör i villaområden i låg hastighet kan du öva på att titta runt om dig och långt fram utan att det är massa annan trafik som stressar dig.
D 2021-01-31 09:42 ! Citera #
Hej!
Ser att du fått massa tips som är bra! Jag vill bara tipsa om: strunta i dem arga förarna bakom dig, dem ser att du övningskör och risken att saker blir tokigt är sannolik så dem borde ha större förståelse. Är det nångång det ska gå tokigt så är det väl under övningskörning är att lära sig och utvecklas, right? :) När den stressen är släppt så kan jag lova dig att det ger resultat i din körning och du kan ha ett bättre samspel med de andra förarna!

Mängdträna där det känns tuffare och upplev olika tider och situationer. Det är kul att köra bil så missa inte den känslan! Lycka till!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest