Start > Körkortsforum > Skymd sikt i korsning med väjn…

Skymd sikt i korsning med väjningsplikt samt övergångsställe

Gäst 2021-01-11 15:39 ! Citera #
Man kommer till en korsning där man har väjningsplikt och det finns ett övergångsställe innan korsningen. Får man stanna strax innan korsningen för att se om det kommer trafik pga skymd sikt även om det innebär att man måste stanna på ett obevakad övergångsstället?
Gast 2021-01-11 16:00 ! Citera #
Jag hade absolut väntat tills det inte är några gångtrafikanter och sen krupit fram för att få bättre sikt. Om du blir tvungen att stanna på övergångsstället tycker jag det är mindre allvarligt än att köra ut i full fart utan uppsikt. Någon annan kanske har en annan åsikt?
OP 2021-01-11 17:23 ! Citera #
Gast 2021-01-11
Jag hade absolut väntat tills det inte är några gångtrafikanter och sen krupit fram för att få bättre sikt. Om du blir tvungen att stanna på övergångsstället tycker jag det är mindre allvarligt än att köra ut i full fart utan uppsikt. Någon annan kanske har en annan åsikt?
Det var så det var för min kompis idag på uppkörningen. Det fanns inga gångtrafikanter i närheten. Tycker inte det är rättvist att bli kuggat på enbart det.
Gast 2021-01-11 19:32 ! Citera #
Ok.. Det är ju en smula chokerande. Kan någon som vet bättre förklara detta?
Gast 2021-01-11 19:45 ! Citera #
Var det så att bilen hade fått plats mellan övergångsstället och korsningen och din kompis helt enkelt skulle kört längre fram? Vet du var det är? Jag är nyfiken på detta nu då jag ju tydligen hade helt fel uppfattning om hur situationen ska hanteras.
OP 2021-01-12 10:46 ! Citera #
Gast 2021-01-11
Var det så att bilen hade fått plats mellan övergångsstället och korsningen och din kompis helt enkelt skulle kört längre fram? Vet du var det är? Jag är nyfiken på detta nu då jag ju tydligen hade helt fel uppfattning om hur situationen ska hanteras.
Från min uppfattning så fanns det inte mellanrum mellan korsningen och övergångsstället. Vet ej vart korsningen ligger tyvärr.
Gast 2021-01-12 12:38 ! Citera #
Det enda jag kan tänka mig då är att din kompis har stannat i onödan. Alltså, det är stoppförbud på övergångsstället men om trafiksituationen kräver att man stannar måste man ju göra det. Om trafiksituationen inte kräver att man stannar så gäller stoppförbudet.

Vore intressant att få veta om provförrättaren berättade för din kompis vad man skulle gjort istället.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor