Start > Körkortsforum > Ang. hastighetsmätare och begr…

Ang. hastighetsmätare och begränsningar

Gast 2021-01-10 18:07 ! Citera #
Hur ska man eg tolka siffran som man får av hastighetsmätaren? Om det står 50 km/h är det då garanterat att min verkliga fart är under 50 eller visar mätaren den bästa uppskattningen av farten?

För att förklara vad jag menar...
Den naiva tolkningen är för mig att den verkliga farten är det mätaren visar plus minus något mätfel, låt oss till exempel säga en halv km/h. Alltså, om mätaren visar 50 är min verkliga fart mellan 49,5 och 50,5 (Mätfelet kan förstås vara både större eller mindre än så men det viktiga här är att felet antas symmetriskt kring mätresultatet). Det betyder ju å andra sidan att jag måste köra så att mätaren aldrig visar över 49 för att garantera att jag inte överskrider gränsen 50. För att klara det måste jag sikta på ca 47 då det kommer variera lite grann i backar och så. Det här verkar för mig som ett helt rimligt sätt att köra men om jag gör så klagar min lärare på att jag kör under 50 utan anledning.

En annan möjlighet är ju att mätaren visar ”det värsta fallet”. Alltså att det är garanterat att jag med marginal kör under 50 om mätaren visar 50. Det betyder då att jag kan sikta på 50 om gränsen är 50 och vara säker på att jag inte kör för fort. Det här är kanske det rimligare sättet at konstruera mätaren men som ni ser har tolkningen betydelse för hur fort man väljer att köra.

Jag tycker att det är extremt oklart vilket som gäller. När jag frågar läraren säger han att mätaren visar den verkliga farten men det går liksom inte ihop med hur han säger åt mig att köra eftersom det i såna fall leder till att jag sannolikt bryter mot hastighetsbegränsningen. Jag har googlat runt lite och det verkar som att mätaren normalt visar en överskattning av farten så att man inte kör för fort. Den stora frågan är förstås vad inspektören på trafikverket anser vara korrekt. Om det står 50 och jag inte har någon anledning att köra långsammare, ska jag då sikta på 50 eller strax under för att klara min uppkörning?

Långt inlägg! Tack för att du tog dig tid att läsa ;)
Björn He 2021-01-11 12:20 ! Citera #
Hastighetsmätaren brukar ju visa mellan 1 och 4 kilometer i timmen högre hastighet än den hastighet man kör i på riktigt, kanske för att lättare försäkra föraren om att inte hastigheten är för hög.

När jag hade en navigator med i bilen så brukade den visa exempelvis 107-108 km/tim när bilens hastighetsmätare däremot pekade ungefär exakt på 110-strecket, för navigatorerna brukar väl vara mer exakta.
Prof 2021-01-11 13:44 ! Citera #
Har också hört samma, att mätaren visar några kilometer snabbare än de verkliga hastigheten. Men på en uppkörning är det viktigaste att visa att du är säker i trafiken, då är det bra att ha marginalerna på din sida, så chansningar är väldigt dumt, håll dig till hastigheten som står på mätaren.
Gäst 2021-01-11 14:57 ! Citera #
Kör enligt mätaren, om du inte har uppenbar anledning att misstänka att den visar fel, typ visa 20 km/h fast du kör i typ 90 km/h.
Gast 2021-01-11 14:58 ! Citera #
Prof 2021-01-11
Har också hört samma, att mätaren visar några kilometer snabbare än de verkliga hastigheten. Men på en uppkörning är det viktigaste att visa att du är säker i trafiken, då är det bra att ha marginalerna på din sida, så chansningar är väldigt dumt, håll dig till hastigheten som står på mätaren.
Ja, det är ju så jag brukar köra. Alltså jag försöker köra så att mätaren alltid visar under hastighetsgränsen. Mitt bekymmer är att läraren har klagat på att jag kör långsamt så jag uppfattar det som att jag stör andra när jag kör på det sättet och det är ju inte heller bra. Nu är jag lite rådvill.
Gast 2021-01-11 14:59 ! Citera #
Gäst 2021-01-11
Kör enligt mätaren, om du inte har uppenbar anledning att misstänka att den visar fel, typ visa 20 km/h fast du kör i typ 90 km/h.
Ja, det förstås men frågan är vad ”kör enligt mätaren” betyder. Ska jag köra så att mätaren alltid visar under gränsen eller ska jag köra så att mätaren snittar kring gränsen?

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
29
I dag 08:27
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor