Start > Körkortsforum > Att växla ner

Att växla ner

Gäst 2021-01-08 17:11 ! Citera #
Jag har en fråga som handlar om växling och det jag undrar är att när hastigheten är för låg. Måste man fortfarande tycka på bromsen eller är det ok att bara trycka i kopplingen och växla ner.
Lastbilstjejen 2021-01-08 21:27 ! Citera #
Gäst 2021-01-08
Jag har en fråga som handlar om växling och det jag undrar är att när hastigheten är för låg. Måste man fortfarande tycka på bromsen eller är det ok att bara trycka i kopplingen och växla ner.
Förstår inte riktigt vad du frågar efter...
Om farten är för låg så kommer du höra det på motorn, då är det bättre att växla ner för att göra det lättare för den att jobba i optimala varvtal.
Gäst 2021-01-08 21:32 ! Citera #
Lastbilstjejen 2021-01-08
Förstår inte riktigt vad du frågar efter...
Om farten är för låg så kommer du höra det på motorn, då är det bättre att växla ner för att göra det lättare för den att jobba i optimala varvtal.
Jag menar att när man kör ungefär 50 km/t och man vill sänka till 20km/t. Så måste man använda bromsen för att kunna sänka hastigheten tillräckligt för att inte skada kopplingslåda. sen ska man använda kopplingen för att växla ner.

Min fråga gäller när man kunde motorbromsa tillräckligt att bilen hastighet kommer till 20 åt sig själv. Måste man fortfatande tycka på bromsen innan man växlar ner

Jag hoppas att det blir lättare att förstå.
omer 2021-02-23 19:56 ! Citera #
Jag har fråga vad som skilnad mellan landsväg och motortrafikled
. 2021-02-23 20:19 ! Citera #
Motortrafikled och motorväg har samma regler, men utformningen skiljer sig. Motorvägen har två körbanor i vardera riktningen, medan motortrafikleden oftast har en körbana som är dubbelriktad. Påfarterna till motortrafikleder saknar ofta accelerationsfält och då gäller väjningsplikten.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest