Start > Körkortsforum > ”Ovanlig” korsning där många k…

”Ovanlig” korsning där många kör mot rött

Gast 2021-01-08 18:55 ! Citera #
Ok, så jag måste alltså tolka om signalen reglerar hela korsningen eller t.ex. ett bevakat övergångsställe efter korsningen. Det senare kan då bara vara fallet om jag inte passerat någon trafiksignal på väg in i korsningen. Är det ungefär korrekt uppfattat?
B 2021-01-23 21:49 ! Citera #
Lånar denna tråd med liknande fråga då jag efter att ha läst inläggen här blev fundersam över det här exemplet:


https://www.google.com/maps/@59.2832243,17.9697373,3a,37.5y,66.7h,85.56t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGjgss5SO1IRDd3j2I6saqw!2e0!7i16384!8i8192


Blå skåpbilen kommer från vänster och ska göra en vänstersväng. Visst ska han stanna vid stopplinjen om det hinner bli rött???
Gäst 2021-01-24 14:08 ! Citera #
Ja, B, den blå skåpbilen ska stanna. Detta eftersom det finns en stopplinje framför rödljuset.

Det kan man för övrigt tillägga till originalsvaren, det saknas stopplinje framför de extra rödljusen som svängande ser.
Rebecca 2024-07-11 21:33 ! Citera #
Den signalen gäller bilen som står på Seavägen inte den som kommer från Vanadisvägen. Det är en signal som gäller bilen som ska åka rakt fram alltså exta signal. Det finns inte stop linjen innanför signaen heller. Många förrvirrar och stannar mitt i korsning och orsaker stop och blockerar andra.
Gäst 2024-07-11 21:49 ! Citera #
Påminner lite om den här korsningen där man kommer från Bällstavägen och ska svänga till vänster.

https://maps.app.goo.gl/U29nWnHNjywSzoCy5?g_st=ic

Bara ignorera trafikssignalen helt enkelt.
Björn He 2024-07-11 23:49 ! Citera #
Gast 2021-01-08
Jag har en fundering kring en korsning i Stockholm som är lite ovanligt utformad.

I korsningen sveavägen-vanadisvägen (https://www.google.com/maps/search/stockholm/@59.3441759,18.0484134,453a,35y,13.94h,44.82t/data=!3m1!1e3) finns trafiksignal både före och efter korsningen när man kör norrut på sveavägen. När de som ska svänga vänster in på sveavägen från vanadisvägen har grönt är det således rött för dem efter korsningen. Det märkliga är att så gott som samtliga bilförare från vanadisvägen verkar tolka det som att denna signal inte gäller dem och kör mot rött här. Jag är ganska säker på att man inte får köra mot rött men samtidigt vågar jag inte anta att alla andra har fel. Är det jag som är förvirrad?

Vad är poängen med denna extra trafiksignal? Bilarna från vanadisvägen har ju redan väjningsplikt mot fotgängarna på övergångsstället. Varför finns den bara på vänster sida om vägbanan?

Jag har varit nära på att bli påkörd flera gånger när jag gått på övergångsstället mot grön gubbe. Jag vet inte vad som är problemet men något med den här korsningen verkar göra bilförarna förvirrade.
Jag tycker du borde lära dig trafikreglerna lite bättre!

I en trafiksituation som den här på Vanadisvägen (https://www.google.com/maps/@59.3479768,18.0511982,3a,75y,73.26h,89.36t/data=!3m7!1e1!3m5!1sbvCWpeDz_O9aZABqj6MJcw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3DbvCWpeDz_O9aZABqj6MJcw%26cb_client%3Dmaps_sv.share%26w%3D900%26h%3D600%26yaw%3D73.25555263147604%26pitch%3D0.6350647630380024%26thumbfov%3D90!7i16384!8i8192?coh=205410&entry=ttu) ska du stanna före korsningen med Sveavägen om trafiksignalen före korsningen visar rött ljus, det är den (och enbart den) trafiksignalen som gäller fordon som färdas in på Sveavägen från Vanadisvägen!
Om trafiksignalen visar grönt ljus så skall du köra vidare, om du kan göra det trafiksäkert förstås. Trafiksignalen som är uppsatt till vänster om utfarten från Vanadisvägen gäller INTE fordon som kommer från Vanadisvägen utan enbart fordon som kör på Sveavägen, som kommer från höger sett från Vanadisvägen. Det finns relativt många vägkorsningar där trafikljuset för fordon som färdas rakt fram är uppsatt på mittbarriären eller mittrefugen efter korsningen, och när man har grönt ljus och svänger i en sån korsning så måste man vara uppmärksam på att trafikljuset på sidan (som visar rött ljus) gäller (enbart) den trafik som närmar sig trafikljuset (rakt) framifrån, och INTE den trafik som närmar sig signalen svängande (för ett trafikljus är ju i regel uppsatt synligt för den trafik signalen gäller för).

Alltså: är det grönt ljus för fordon från Vanadisvägen så är det påbjudet (om det är trafiksäkert förstås) att köra vidare. Att en trafiksignal uppsatt på mittrefugen till vänster om utfarten från Vanadisvägen då visar rött ljus betyder att fordon på Sveavägen (som närmar sig den signalen rakt framifrån) skall stanna före korsningen, men INTE att du från Vanadisvägen som haft grönt ljus skall stanna. Enda fallet du som svänger vänster från Vanadisvägen skall stanna är om gående och cyklister korsar eller just vill korsa körbanan på övergångsstället med en cykelöverfart bredvid som är beläget vid sidan av utfarten från Vanadisvägen; när du svänger vid grönt ljus så måste du komma ihåg att det (normalt) är grönt ljus även för gående och cyklister, om det är ett övergångsställe eller en cykelöverfart längs sidan av den körbana du svänger på, och i en sådan trafiksituation har du som svängande fordonsförare väjningsplikt mot gående eller cyklister som korsar eller just vill korsa körbanan vid grönt ljus.
Lina 2024-07-24 13:13 ! Citera #
Just en sån här situation gjorde att jag kuggade på fösta uppkörningen igår i Hudiksvall. Jag hade grönt i korsning, svängde in mot vänster, släppte förbi några gående och stod sen stilla pga rött ljus. Förvirrad över situationen och visste faktiskt inte vad som var rätt att göra. Inspektören fick ingripa och säga åt mig att fortsätta trots det röda ljuset. Eftersom jag haft grönt innan svängen så hade jag ff grönt.
Det var den avgörande faktorn. Nervositet och småfel annars, men det här avgjorde.
Björn He 2024-07-24 18:47 ! Citera #
Lina 2024-07-24
Just en sån här situation gjorde att jag kuggade på fösta uppkörningen igår i Hudiksvall. Jag hade grönt i korsning, svängde in mot vänster, släppte förbi några gående och stod sen stilla pga rött ljus. Förvirrad över situationen och visste faktiskt inte vad som var rätt att göra. Inspektören fick ingripa och säga åt mig att fortsätta trots det röda ljuset. Eftersom jag haft grönt innan svängen så hade jag ff grönt.
Det var den avgörande faktorn. Nervositet och småfel annars, men det här avgjorde.
Då tycker jag att du borde ha lärt dig trafikreglerna lite bättre! När du svänger i en gatukorsning så skall du stanna före korsningen om trafiksignalen uppsatt vid din infart till korsningen visar rött ljus, och köra vidare när denna nämnda trafiksignal visar grönt ljus (om det är tillräckligt trafiksäkert att köra förstås), för det är DENNA trafiksignal som gäller dig!
Att trafiksignalen uppsatt i korsningen till vänster eller höger om dig visar rött ljus betyder att korsande fordonstrafik från vänster eller höger (som närmar sig signalen rakt framifrån) måste stå stilla före korsningen, men INTE att du som kommer svängande från den korsande körbanan vid grönt ljus skall stanna för det skall du ju inte, och det ska inte vara så svårt att lära sig! Det finns relativt många korsningar där trafiksignalen för fordonstrafik som närmar sig den (rakt) framifrån är uppsatt efter vägkorsningen istället för före, där måste man vara uppmärksam på att signalen gäller trafik som närmar sig signalen (rakt) framifrån men INTE trafik som närmar sig signalen (vinkelrätt) från sidled.

När du hade grönt ljus i korsningen där du skulle svänga så skulle du endast ha stannat om det var nödvändigt att stanna för gång- och/eller cykeltrafik som hade grönt ljus på övergångsstället/cykelöverfarten längs sidan av den körbana du svängde på, men du skulle INTE ha stannat efter att ha släppt förbi dem. Att trafiksignalen uppsatt där visade rött ljus betydde ju att den korsande trafiken som närmade sig signalen rakt framifrån skulle stanna före korsningen, men du som svängde skulle INTE ha stannat (utom när det var nödvändigt att stanna för att ge gång-/cykeltrafik företräde).

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
8
I går 20:00
3
2024-11-20 20:23
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest