Just en sån här situation gjorde att jag kuggade på fösta uppkörningen igår i Hudiksvall. Jag hade grönt i korsning, svängde in mot vänster, släppte förbi några gående och stod sen stilla pga rött ljus. Förvirrad över situationen och visste faktiskt inte vad som var rätt att göra. Inspektören fick ingripa och säga åt mig att fortsätta trots det röda ljuset. Eftersom jag haft grönt innan svängen så hade jag ff grönt.
Det var den avgörande faktorn. Nervositet och småfel annars, men det här avgjorde.
Då tycker jag att du borde ha lärt dig trafikreglerna lite bättre! När du svänger i en gatukorsning så skall du stanna före korsningen om trafiksignalen uppsatt vid din infart till korsningen visar rött ljus, och köra vidare när denna nämnda trafiksignal visar grönt ljus (om det är tillräckligt trafiksäkert att köra förstås), för det är DENNA trafiksignal som gäller dig!
Att trafiksignalen uppsatt i korsningen till vänster eller höger om dig visar rött ljus betyder att korsande fordonstrafik från vänster eller höger (som närmar sig signalen rakt framifrån) måste stå stilla före korsningen, men INTE att du som kommer svängande från den korsande körbanan vid grönt ljus skall stanna för det skall du ju inte, och det ska inte vara så svårt att lära sig! Det finns relativt många korsningar där trafiksignalen för fordonstrafik som närmar sig den (rakt) framifrån är uppsatt efter vägkorsningen istället för före, där måste man vara uppmärksam på att signalen gäller trafik som närmar sig signalen (rakt) framifrån men INTE trafik som närmar sig signalen (vinkelrätt) från sidled.
När du hade grönt ljus i korsningen där du skulle svänga så skulle du endast ha stannat om det var nödvändigt att stanna för gång- och/eller cykeltrafik som hade grönt ljus på övergångsstället/cykelöverfarten längs sidan av den körbana du svängde på, men du skulle INTE ha stannat efter att ha släppt förbi dem. Att trafiksignalen uppsatt där visade rött ljus betydde ju att den korsande trafiken som närmade sig signalen rakt framifrån skulle stanna före korsningen, men du som svängde skulle INTE ha stannat (utom när det var nödvändigt att stanna för att ge gång-/cykeltrafik företräde).